Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Rijders paradijs: rondje Luxemburg met Ford Mustang Mach 1

Prachtige natuur, fraaie kastelen, goedkope brandstof en uitdagende wegen. Wat wil een autoliefhebber nog meer? Huib de Vries en Maurice Volmeyer namen een old school gas guzzling muscle car mee naar Luxemburg voor een potje ouderwets genieten. En passant bekeken ze de hoofdstad, die net als de Mustang Mach 1 twee gezichten bleek te hebben.

Eigenlijk zouden we Luxemburg ook Klein Zwitserland kunnen noemen. Ongerepte natuur, inspirerende vergezichten, heerlijke wegen, bergpassen, een welvarende bevolking. Kalm, rustig, stabiel en daardoor misschien ook wel een beetje saai. En ja, Luxemburg is klein. Het groothertogdom is het kleinste land binnen de EU als we Malta niet meerekenen en het kent slechts iets meer dan een half miljoen inwoners. Net zoveel als Den Haag. Samen met de Zwitsers behoren de Luxemburgers tot de welvarendste mensen op aarde. Het Internationaal Monetair Fonds berekende onlangs dat Luxemburg het hoogste bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking heeft. Niet verwonderlijk dat we onderweg veel dure auto’s spotten. Je kunt hier ook nog volop genieten van alles wat die auto’s te bieden hebben, want Luxemburg is een paradijs voor autoliefhebbers. Ja echt, het bestaat nog. En dit paradijs ligt om de hoek. Wat zeggen we? In onze achtertuin! Drie uurtjes rijden vanuit het midden van het land en je bent er.

De auto’s zijn er relatief goedkoop, de brandstof is er legendarisch laag geprijsd en het rijden is er geweldig. Natuurlijk, dichtbij in de Belgische Ardennen vinden we eveneens prachtige glooiende wegen, maar in Luxemburg is ook het asfalt perfect. Alles is tiptop onderhouden en… het is er leeg. Geen hordes cabrio’s en motorrijders zoals in de Eifel en de Belgische Ardennen. Nee, hier vind je jezelf terug achter het stuur van een fijne auto, vóór je ontrolt zich een kronkelend zwart asfaltlint en soms zie je kilometers lang geen medeweggebruikers. Een waar rijdersparadijs dus. We verdenken de Luxemburgers er zelfs van heel goed na te denken over de verkanting van de vele bochten. Soms waanden we ons op een circuit, zo lekker ligt de baan erbij. Bergpasjes met haarspeldbochten vechten met lange, glooiende routes om de aandacht van de genietende automobilist. Die haarspeldbochten zijn niet het territorium van onze Mustang trouwens. Ja, als je met deze achterwielaangedreven beul wilt driften kan dat, maar flink doorhalen op wegen met lange bochten past hem beter.

Low tech

Ford verkoopt momenteel meer Mustangs dan ooit in ons land. Huh? Met deze benzineprijzen? Flauwe grap. Ford doet goede zaken met de Mustang Mach E. Een prima elektrische crossover, maar natuurlijk geen Mustang. Geen echte. Onze grijze Mach 1 - the devil is in the detail, het scheelt slechts één letter – is wél een echte. Dit is de snelste in serie geproduceerde Mustang die ooit officieel in Europa werd verkocht. Zijn vijfliter V8 levert 460 pk en is goed voor 529 Nm koppel. En hoera, ons exemplaar is voorzien van een handgeschakelde TREMEC zesbak. Die vergt een straffe hand, want de pook met biljartbalknop heeft weliswaar korte slagen, maar het schakelen gaat erg zwaar.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).



Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.