Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Per Mini John Cooper Works naar Zuidwest-Engeland

Een uitstapje naar Engeland is eigenlijk altijd een goed idee. En met een Mini John Cooper Works wordt de pret alleen maar groter. We reizen van het Minack Theatre in het uiterste Zuidwesten naar het Theatre Royal, Drury Lane, het oudste theater in Londen dat nog in gebruik is. Althans, dat was het idee.

Want iets ten zuiden van de Londense City, komend vanuit de liefelijke Surrey Hills, wordt de behoefte om per auto de van vignetten vergeven, volgepakte miljoenenstad in te trekken aanzienlijk minder aantrekkelijk. Maar we lopen op de zaken vooruit.

Cornish pie

Of we zijn vangst van die ochtend willen zien. Op het dek van de gammele boot staan twee manden vol met angstaanjagend grote krabben. Na wat beleefdheden bedanken we de piraat die doorgaans zijn kost verdient als visserman. Met een bulderende lach reageert hij op mijn enigszins vertwijfelde blik. En voordat ik goed en wel van de schrik kan herstellen krijg ik een hevig tegenstribbelde krab in mijn stadse handen geduwd. “Je weet vast wel wat je ermee moet”, glimlacht de 85-jarige. Zijn tip: ‘Cut the crab, get a Cornish pie’. We zijn in Penberth Cove, het allerkleinste haventje dat we ooit aandeden, zo’n 10 kilometer ten oosten van Land’s End.

Autorijden in Cornwall is van een andere dimensie. De doorgaande wegen zijn smal, onoverzichtelijk en geflankeerd door hoge heggen. We zijn blij met onze vinnige Mini, waarmee elke bocht een feest is. Daarbij vergeten we héél af en toe om aan de ‘verkeerde kant’ van de weg te blijven rijden. Maar het bijzondere is, er ís geen verkeerde kant. Meer dan een auto breed wordt het vrijwel nergens.

Skelter

Even wat cijfers. Onze Mini JCW heeft een tweeliter viercilinder motor met turbocompressor. Verwar de term TwinPower overigens niet met twin-turbo, want TwinPower staat bij Mini voor een twin-scroll compressor die zorgt voor een betere gasrespons en efficiency. De direct-ingespoten benzinemotor en achttraps automaat sturen het vermogen naar de voorwielen. Omdat de auto slechts 1.350 kilogram weegt sprint hij vanuit stilstand in 6,1 seconden naar 100 km/h. De automatische transmissie is geenszins traag, maar soms voelt het even alsof er een stap wordt gemist, lui bijna. In de handmatige modus schakelt hij echter scherp en snel, zo is het skeltergevoel altijd dichtbij. Vergeleken met de eerste Mini uit 1961 is de huidige generatie met 80 centimeter in lengte gegroeid en heeft de JCW zo’n 180 pk meer dan de Cooper S 1275. En toch blijft de huidige generatie nog best dichtbij het oorspronkelijke idee wat de legendarische ontwerper Sir Alec Issigonis voor ogen had.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.