Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Mercedes GLC Coupé: Alpenreus

Een jaartje of wat geleden was een coupé aan de straatstenen niet te slijten, vandaag de dag kan je er als automerk niet genoeg in je modelaanbod hebben. Met de komst van de GLC Coupé, een gecoupeerde SUV, heeft Mercedes-Benz er maar liefst zeven in het leveringsgamma. Ja, het klopt echt. Zeven coupés. Er zijn tweedeurs coupés van de S-Klasse, de E-klasse en de C-klasse, vierdeurs coupés genaamd CLA en CLS, gevolgd door coupémodellen van de SUV-modellen GLE en sinds kort de GLC. Het is een nieuwe mode om ook van SUV's een coupélijn te maken. Bedenker was BMW met de X6 en het succes van dit model maakte de premium concurrentie wakker. Inmiddels  heeft Mercedes het voorbeeld gevolgd en zal Audi spoedig aansluiten. Puur rationeel beschouwd is een SUV Coupé natuurlijk een merkwaardig verschijnsel. Een SUV is immers al een luxueuzer gemaakte terreinauto die robuustheid en terreinkwaliteiten opoffert voor comfort op de gewone weg. Bij de SUV Coupé raak je ook nog eens een stuk laadcapaciteit en daarmee gebruiksgemak kwijt. Dit type auto zal je dus alleen in het terrein aantreffen als de bestuurder ernstig verdwaald is.

Verder

Mercedes-Benz vertelt ons tijdens de persconferentie dat de GLC Coupé de sportauto onder de middelgrote SUV’s is en dat het model zaken als design, dynamiek en functionaliteit verenigt. Het valt niet te ontkennen dat de coupé een veel vlottere en modieuzere indruk maakt dan de reguliere GLC. Mercedes is met het design een stuk verder gegaan dan het simpelweg laten aflopen van de daklijn. De GLC Coupé is door de gewijzigde daklijn namelijk niet alleen bijna vier centimeter lager, maar ook bijna acht centimeter langer. Het front staat bovendien schuiner en de auto heeft rondere, zachtere vormen. Geen stukje plaatwerk van de 'gewone' GLC lijkt te passen op de coupé, maar onderhuids zijn beide auto’s praktisch identiek. Ook de aandrijflijnen worden gedeeld, al zijn bij de verkoopstart van de Coupé niet meteen alle krachtbronnen beschikbaar.

Stapjes

Het motoraanbod begint met een viercilinder turbobenzinemotor voor de GLC 250 4Matic Coupé, een viercilinder turbobenzinemotor gekoppeld aan een elektromotor in de GLC 350 e en een zescilinder biturbo benzinemotor in de Mercedes-AMG GLC 43. Bij de diesels gaat het om drie versies van de viercilinder dieselmotor (200 d, 220 d en 250 d) en een zescilinder dieselmotor in de GLC 350 d. Bij de dynamische presentatie hebben we de meeste kilometers afgelegd met de sterkste diesel, de GLC 350 d. Die perst uit drie liter inhoud 258 pk en liefst 620 Nm aan koppel en geeft dat via het 4Matic-systeem door aan de vier wielen. Daartussen zit een negentraps automaat die zulke kleine schakelstapjes neemt dat het enorme koppel eigenlijk altijd op afroep onder de rechter voet beschikbaar is. Tijdens onze testrit door de Italiaanse Alpen van Turijn naar Aosta zet de 350 d moeiteloos reuzenstappen. Hij tikt vlot 240 km/h aan op de snelweg en trekt ferme inhaalsprintjes.

Terughoudend

Als we de snelweg verlaten om enkele adembenemende bergpassen te rijden, raken we nog meer onder de indruk van het sprintvermogen. Bij het accelereren uit haarspeldbochten voelt het bijna alsof je wordt afgeschoten. De dieselmotor lijkt nooit onder de indruk van deze krachtpatserij, want hij is alleen tijdens fel accelereren een beetje hoorbaar. Akoestische terughoudendheid is trouwens ook kenmerkend voor de andere machines, want de viercilinder dieselmotor uit de GLC 250 d blijkt eveneens muisstil. Het comfort is sowieso een sterk punt van de GLC Coupé, vooral als de auto is uitgerust met Air Body Control, een luchtveersysteem met meerdere luchtkamers. Je kunt er bijna mee over de weg zweven, terwijl het onderstel in de sportstand stevig geveerd is. Overigens heeft ook het andere optionele veersysteem, Dynamic Body Control met conventionele stalen veren, een variabele dempingskarakteristiek. Standaard heeft elke GLC Coupé trouwens een sportonderstel en Sport Direct Steering, waarmee de wendbaarheid van de toch niet echt kleine GLC uitmuntend is. Verder heeft de auto een omvangrijke standaarduitrusting met een sleutelloos startsysteem, een multimediaysteem, bekleding in lederlook en een hele riedel aan veiligheids- en assistentiesystemen.

Leeg

Tijd voor een rit met de GLC 350 e, de plug-in hybride variant van de GLC Coupé. Een viercilinder turbobenzinemotor met 211 pk en een 116 pk elektromotor werken hier samen om het maximale aan kracht en economie uit de brandstof te halen. Als de accu's vol zijn, kan je 34 kilometer volledig elektrisch rijden, of desgewenst alle 320 pk's van het systeemvermogen aanspreken om maximale prestaties aan de auto te ontlokken. Dan hebben we het over een honderdsprint van 5,9 seconden en een top van 235 km/h. Tegelijk is het verbruik in de officiële meting zo laag (2,5 liter per 100 kilometer, 59 g/km aan CO2) dat de aanschafprijs vanwege de gunstige co2-belasting nauwelijks 1.000 euro hoger zal zijn dan die van de GLC 250 Coupé.

Handzamer

Tijdens onze rit over een heuvelachtig parcours blijkt dat de accu wat sneller leeg raakt dan de geadverteerde 34 kilometer, maar ook deze GLC-versie rijdt uitmuntend. Als je het gaspedaal vloert, blijkt ook de plug-in hybride een echte Alpenreus, want hij versnelt zelfs nog feller dan de beresterke diesel uit de 350 d. Jammer alleen dat je hem voor het gunstigste verbruik steeds aan het lichtnet moet verbinden. Het laatste testrondje met de GLC 250 d Coupé kon na het geweld van de 350-versies eigenlijk alleen maar tegenvallen, maar dat deed het dus niet. De viercilinder met 204 pk en 500 Nm blijkt evenmin veel moeite te hebben met de modieuze SUV, getuige de prima prestatiecijfers. Het lagere gewicht maakt de auto zelfs wat handzamer. En dat is natuurlijk nooit weg voor een Alpenreus. Door: Mario Vos

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.