Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Mercedes-Benz S 580 E: hoogst haalbaar

Mercedes-Benz positioneert zich met zijn S-Klasse als het hoogst haalbare in de markt. Bij de lancering van de diverse  generaties beschikken de auto’s over de allerlaatste ontwikkelingen, vondsten en innovaties op het gebied van infotainment, navigatie, veiligheid, milieu en tegenwoordig  ook autonoom rijden. Om nog maar te zwijgen over het design en comfort.

De bediening is ondanks de tientallen gadgets logisch, een uitgebreide zelfstudie is voor direct gebruik gewenst, maar geen noodzaak. Een simpel aanklikken op het royale scherm volstaat om in gang te zetten wat je op dat moment wilt. En voor het terugkeren naar het aanvangsscherm volstaat een klik op de home button, toepasselijk grafisch weergegeven als een huisje. De radiostations zijn eenvoudig te vinden en de geluidskwaliteit is op concertzaalniveau.

Benzine én stroom

De S-Klasse die wij reden was een plugin hybrid met een ruime mogelijkheid om bepaalde trajecten (stad!) in alle rust vol-elektrisch af te leggen. De auto bepaalt zelf welke bron op welk moment het meeste rendement geeft en het zuinigst is. Wanneer er het nodige van de auto gevraagd wordt neemt een conventionele drieliter zescilinder lijnmotor de leiding. Het schakelen tussen beide aandrijfbronnen gaat vrijwel onmerkbaar, er is bovendien altijd een surplus aan vermogen beschikbaar. Het zogenaamde systeemvermogen komt bij deze uitvoering op 510 pk, slechts 22 pk minder dan de conventionele achtcilinder versie met elektrische ondersteuning. De benzine- en elektromotor vullen elkaar tijdens normaal gebruik voortdurend aan, zoals gezegd zonder dat de inzittenden daar iets van meekrijgen. Alléén op stroom rijden kan over een theoretische afstand van 100 kilometer, op voorwaarde dat u niet boven de 140 kilometer per uur uitkomt. Daarna moeten de accu’s worden opgeladen, hetgeen afhankelijk van de capaciteit van de laadpaal tot tien uur kan duren. Voor de cijferliefhebbers: de accu’s hebben een capaciteit van 28,6 kWh, de elektromotoren leveren een systeemvermogen van 150 pk en de auto accelereert via de negentraps automaat in 5,2 seconden naar ‘100’.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.