Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Mazda CX-60: Tegen de stroom in

Mazda is een automerk dat de dingen graag ánders doet. Het wil de rotatiemotor maar niet dood verklaren, gelooft niet in kleine turbomotoren en brengt nu zelfs weer een zescilinder lijnmotor terug in de CX-60. Mario Vos reed ermee.

Die CX-60 is een nieuwe SUV, die gezien zijn lengte van 4,75 meter boven de nog altijd populaire CX-5 wordt gepositioneerd. Het zal tijdelijk Mazda’s topmodel zijn, totdat de nóg wat grotere, zevenzits Mazda CX-80 verschijnt.

Zes-in-lijn

Opmerkelijk aan de CX-60, want daarover hebben we het hier, is niet zozeer het design, want dat ligt in lijn met dat van de CX-5. Nee, de wenkbrauwen gaan pas echt omhoog bij het horen van de geplande aandrijflijnen. Het merk trapt na de zomer af met een plug-in hybride, volgend jaar gevolgd door versies met zescilinder lijnmotoren. Nee, géén typefout, Mazda komt doodleuk met nieuwe zespitters waarbij de cilinders netjes op een rij staan, zoals we dat van BMW kennen. En het zijn niet alleen benzinemotoren, maar ook diesels. Die komen zelfs eerst, want volgend jaar verschijnt de CX-60 met een 3,3 liter zescilinder diesel die de naam e-Skyactiv D krijgt. Er is sprake van twee versies: een met 231 pk en 500 Nm plus een exemplaar met mild hybride ondersteuning, goed voor 255 pk en 550 Nm. Of ze allebei ook daadwerkelijk in de Nederlandse showrooms worden gezet is nog niet zeker, maar Mazda meldt al wel dat de nieuwe diesels voldoen aan de komende Euro7-emissienorm.

Plug-in hybride

Na de diesel(s) volgt dan een drieliter zescilinder benzinemotor (e-Skyactiv X), waarvan nog geen vermogen bekend is, maar wel dat deze kan werken met arme mengsels (meer lucht en minder benzine). Hij zou net zo zuinig zijn als de tweeliter viercilinder benzinemotor van Mazda. Een turbo, door andere merken veel toegepast, ontbreekt bij deze motor, die blijft voorbehouden aan de diesels.

Zescilinder lijnmotoren passen niet dwars voorin, daarom is voor de CX-60 een nieuw platform ontwikkeld met de motoren in lengterichting voorin. De auto heeft altijd vierwielaandrijving, want meteen achter de versnellingsbak zit een elektronisch aangestuurde koppeling die het vermogen óók naar de voorwielen leidt.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.