Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Extravagant: BMW X6 M50i

BMW heeft zijn nieuwe X6 klaar, inclusief Iconic Glow grille, boos ogende voorzijde en iets dikker uiterlijk. Nog steeds geen auto voor ingetogen persoonlijkheden dus, constateerde Erik Kouwenhoven tijdens de presentatie in München.

Een luid gebrul splijt de stilte boven de uitlopers van de Alpen open. We bevinden ons ten zuiden van München en waarschijnlijk daarom keuren de vogels ons geen blik waardig en kijkt er geen koe verschrikt op. Hier, in het land van de grote SUV’s, onbegrensde topsnelheden en krachtige achtcilinders, krijg je de natuur niet gek met een beetje uitlaatgeluid of piepende banden. Wel met een hoop CO2-uitstoot, zo menen ze in Brussel. En dus gaat BMW de komende jaren flink aan de stekker om de gemiddelde CO2-uitstoot terug te dringen.

Geen stekker

Zo niet bij de jongste generatie X6. Tijdens de persconferentie over de SUV-coupé wordt het woord hybride zelfs angstvallig gemeden. Waarschijnlijk kent BMW zijn eigen doelgroep van haver tot gort en weet het daarom dat het aanbieden van een stekkerversie van de X6 net zoiets is als het verkopen van een dragracer met start/stop systeem. Onder de X6-rijders zullen zich ook bij ons weinig Groen Links-stemmers bevinden, maar veeleer de wat meer extraverte types. En dus koos het merk ervoor om het toch al redelijk extravagante uiterlijk van de X6 her en der wat, eh, bij te punten. Het recept is vergelijkbaar met dat van elf jaar geleden: de daklijn werd in zijn geheel lager dan bij de X5, de neus kijkt bozer en het dak loopt schuiner af richting de achterkant. Daarmee is de X6 dus het ‘sportievere’ broertje van. Standaard staat de auto op 19 inch wielen, maar 22 inch is ook mogelijk.

Verlichte grille

Ook hier zien we de fetisj die BMW-ontwerpers hebben met de ‘nieren’ aan de voorzijde, want optioneel rust BMW de X6 uit met een verlichte grille - een vinding die ze zelf ‘Iconic Glow’ noemen. In de neus zit in dat geval ledverlichting verstopt, waardoor de grille oplicht als een kerstboom zodra je de auto opent of afsluit. Dit is de eerste BMW waarbij dit mogelijk is. Ook tijdens het rijden kunnen en mogen de leds branden. De grilledelen zijn overigens gehomologeerd als onderdeel van de koplampen, want anders had de verlichting niet in de neus geplaatst mogen worden.

BMW noemt zichzelf de uitvinder van de SUV coupé en bedacht er zelfs een naam voor: SAC, oftewel Sports Activity Coupé. Die naam is echter nooit mainstream geworden. De uitvinder van dit genre is bovendien niet BMW, maar SsangYong. Het Chinees/Koreaanse merk bracht twee jaar voor de eerste X6 kwam de Actyon uit; een vooral in esthetisch opzicht niet echt geslaagde SUV met de daklijn van een coupé. We voorspelden dat het concept van dit soort ‘rijdende middelvingers’ een kort leven beschoren zou zijn, maar zelden zaten we er zo naast als toen.

We voorspelden dat het concept van dit soort ‘rijdende middelvingers’ een kort leven beschoren zou zijn, maar zelden zaten we er zo naast als toen.

Offroad pakket

De SUV-coupé leek ons destijds het antwoord op een vraag die niemand heeft gesteld, maar toch wordt het concept gevreten. Sinds 2008 zijn er al meer dan 450.000 exemplaren van de X6 verkocht. Niet slecht voor een sportiever gelijnde, maar minder ruime en daardoor minder praktischere versie van de X5 waarvoor je ook nog eens fors extra moet betalen. De X6 is inmiddels alweer toe aan zijn derde generatie en kreeg in de afgelopen jaren gezelschap van merken als Audi, Porsche en Mercedes. Ook die merken leveren SAC’s in niet-onaanzienlijke hoeveelheden. De nieuwe X6 waarvoor wij in Duitsland zijn biedt nog steeds plaats aan vijf personen en 580 liter laadvolume. Klap je de achterbankleuning neer, dan groeit dat zelfs naar 1.525 liter. Nieuw is de mogelijkheid om de X6 uit te rusten met een off-road pakket. Daarmee krijgt de auto niet alleen een stoerder uiterlijk, maar ook wat extra grondspeling, specifieke rijmodi voor het vierwielaandrijvingssysteem, banden met extra grip en bodem-beschermplaten. Ook leverbaar: Laserlight. Dit systeem werkt met leds die extreem sterk zijn en zodoende tot 600 meter ver kunnen schijnen, terwijl de X6 in staat is om de verlichtingsstraal heel precies te richten. Zo kan Laserlight tegenliggers of voetgangers laten oplichten in het donker zonder ze te verblinden.

Standje oorlog

Vanaf de introductie levert BMW deze X6 met twee diesel- en twee benzinemotoren. De minst sterke diesel is de xDrive30d van 265 pk, terwijl de beresterke M50d met vier turbo’s 400 pk sterk is. Bij de benzineversies is er keuze uit de 340 pk sterke xDrive40i en de M50i met 530 pk sterke 4,4 liter V8. En dat was de uitvoering waarmee gereden kon worden. Dankzij zijn koppel van 750 Nm heeft dit blok geen enkele moeite met de 2.235 kilogram wegende M50i. Wanneer de kleppen in het uitlaatsysteem open staan wordt je bovendien getrakteerd op een zeer sportief geluid, inclusief harde knallen bij het loslaten van het gaspedaal. De BMW X6 is mede dankzij dit blok een van de meest dynamische SUV’s ooit. In de bochten voel je weliswaar het gewicht van de auto, toch weet hij zich uitstekend te redden in bochtige omstandigheden, zeker wanneer alle instellingen op standje oorlog worden gezet. Het leukste van de X6 is echter dat deze vierwielaandrijver rijdt alsof ‘ie gewoon achterwielaandrijving heeft. Onze testauto had bovendien onder meer luchtvering, vierwielsturing en actieve stabilisatoren om bijna onvoorstelbare bochtsnelheden te kunnen halen. Keerzijde van al die sportiviteit is dat de auto ook hard blijft aanvoelen wanneer je dat eigenlijk liever niet wil. En dan praat je doorgaans toch al gauw over negentig procent van je rijtijd. De kans bestaat dat je je gaat ergeren aan het onderstel dat maar niet comfortabel wil worden…

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.