Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Derde generatie Morgan Super 3: Scheepsrecht

Voor verreweg de meeste mensen was een driewieler hun eerste voertuig. Nóg een driewieler, verderop in het leven, ligt minder voor de hand, tenzij het een Morgan Super 3 is. Guus Peters ging ermee rijden en moest meteen terugdenken aan zijn jeugdheld Biggles.

Dat driemaal scheepsrecht is weet iedereen. Dat toeval niet bestaat is eveneens een algemene wijsheid. En dus is het volkomen logisch dat het cijfer 3 een hoofdrol speelde bij de presentatie van de nieuwe Morgan Plus 3 bij Louwman Exclusive, het markant vormgegeven automobielpaleis langs de A2 bij Utrecht. Immers, de Morgan Super 3 heeft niet alleen drie wielen, hij heeft ook een motor met drie cilinders van elk een halve liter én beleeft nu zijn derde gedaante als driewieler. Bovendien is het 113 (honderdtien plus drie) jaar geleden dat Morgan het concept presenteerde…

Ford

Er is veel nieuw aan de Super 3. Zo is het de eerste Morgan met een monocoque. Net als in veel raceauto’s zijn inwendige versterkingen niet meer nodig, dankzij een structuur van drie verlijmde aluminium bodemplaten. Dat levert niet alleen een opvallend stijf en licht chassis op, maar ook meer interieurruimte en een hoger veiligheidsniveau. Voor de motor klopte Morgan aan bij een bekende: Ford. Dat kwam al in 1933 - toen Morgan overstapte van de motorfiets-achtige V-twin voor zijn driewielers naar een echte automotor – op het tapijt en bleek al snel opnieuw de aangewezen partij voor motorleverantie.

“De relatie tussen Ford en Morgan is een soort van natural, dus het aanhalen van de banden kostte weinig moeite”, zegt Steve Morris, de executive chairman van de Morgan Motor Company. “Hun driecilinder motor van 1,5 liter past ons perfect, met name omdat hij zo compact is. We hebben nog wat extra tijd gestoken in de engineering en afstelling, maar hij klinkt fantastisch. Sowieso hebben driecilinders al een uniek geluid, ze lopen ook mooier rond dan viercilinders, zijn meer in balans.” De vijfversnellingsbak komt van Mazda, dat de uit de MX-5 afkomstige transmissie ook al leverde voor de nu uit productie gaande Morgan 3 Wheeler. Een trillingscompensator kon deze keer achterwege blijven, wat opnieuw gewichtsbesparing opleverde.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.