Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Beierse bikkel: Alpina B8 Gran Coupé

Een auto die gemaakt is voor comfortabele, snelle Autobahnritten, voelt zich thuis in Beieren. Huib de Vries en Maurice Volmeyer namen een Alpina B8 Gran Coupé mee naar München - de stad waar deze bastaard werd geboren als BMW, voordat hij in Buchloe werd omgedoopt tot Alpina.

Arie Ruitenbeek van Alpina-importeur Dusseldorp aan de lijn. Of we misschien een B8 naar Buchloe willen brengen, als we toch die kant op gaan voor een ontmoeting met Alpina’s voorman Andreas Bovensiepen? Dat willen we wel. We hebben er zelfs een terugreis per trein voor over. Maar dan maken we er wel een échte roadtrip van. We nemen de Beierse bastaard mee naar zijn geboortestad München en verkennen meteen de omgeving, want er moet flink gereden worden.

Gemakkelijk

Het is maar goed dat we een omweg via München en omgeving hadden gepland, anders waren we snel klaar geweest met de testrit. Nog nooit reden we een auto waarmee je zó ontspannen zó hard rijdt. Je hebt in de Alpina B8 de neiging om bij een kruissnelheid van 280 km/h nog even rustig door je Spotify playlist te scrollen, zo gemakkelijk gaat alles. De auto is bij dat soort snelheden extreem stil, nog steeds comfortabel en onvoorstelbaar stabiel. Hier betalen de inspanningen van Alpina bij de ontwikkeling van de auto’s zich terug, want het is allesbehalve vanzelfsprekend. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Zijn de deurrubbers goed genoeg? Gaat het schuifdak bij 290 km/h geen herrie maken? Blijft de bekleding van de wielkasten wel goed op z’n plek? Is de ‘lift’ op de vooras en de achteras wel precies gelijk? Met diverse aanpassingen, uitgekiende maar bescheiden spoilers en fijnafstemming bereikt men perfectie. Dat zie je niet, maar dat voel je. Vooral bij extreme snelheden. Let op: Alpina’s worden - in tegenstelling tot regu[1]liere BMW’s - niet begrensd. De B8 Gran Coupé heeft dan ook een topsnelheid van 324 km/h en die top wordt bereikt met een gemak dat grenst aan het ongelofelijke.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.