strictly cars with character

Walter de’Silva zwaait af: 40 jaar autodesign in cars & quotes

23 november 2015
Walter de’Silva, chef design van de Volkswagen-groep, stopt er na deze maand mee. Na meer dan veertig jaar bij Fiat, Alfa Romeo en de Volkswagen Groep gaat hij nu met pensioen. Een terugblik op zijn rijke carrière in cars & quotes. 1972 Walter de’Silva begint zijn carrière bij Fiat. 1986 Overstap naar Alfa Romeo. 1991 Alfa Romeo Protéo. Concept car gepresenteerd tijdens de Motorshow van Geneve. De tweezitter met drieliter V6 komt ondanks verregaande plannen nooit in productie.   1994 Alfa Romeo 145. 1996 Concept car Alfa Romeo Nuvola ziet het levenslicht. Zoals bekend haalde de klassiek ogende sportieve coupè het nooit tot de productiefase. Al had dat van ons best gemogen.   1997 De’Silva maakt naam bij het grote publiek met de Alfa Romeo 156. 1998 Overstap naar de Volkswagen Group. De’Silva begint bij SEAT. Daar is hij verantwoordelijk voor de SEAT Salsa en Tango, beide concept cars. Het is de opmaat naar het echte werk in de vorm van de SEAT Ibiza en Cordoba in 2002 en 2003. Vervolgens verschijnen onder zijn leiding nog de Toledo, Altea en Leon. 2001 Werkend bij de Volkswagen Group of niet, De’Silva tekent de Alfa Romeo 147. 2002 De’Silva wordt verantwoordelijk voor Audi. 2005 Volkswagen Polo, Audi Q7, Audi A6 en Audi TT. 2006 De iconische eerste Audi R8 komt van de hand van de’Silva. Het wordt alombeschouwd als een van zijn meesterwerken. Zelf zegt hij over de auto: “Perfectie is erg moeilijk als je over productie spreekt. Concept cars lijken nog het meest op de originele schets. Als de auto in productie gaat is er normaal gesproken een compromis op designgebied. De Audi R8 is echter bijna perfect. Het ontwerp, de bouwwijze, de gehele architectuur van de auto. Alles past uitstekend” 2006 Lamborghini Miura Concept 2007 Walter de’Silva zet zijn handtekening onder de Audi A5. Later zegt hij hierover: “De Audi A5 is mijn beste ontwerp ooit.” En: “Voor mij komt de Audi A5 dicht bij perfectie. Ik houd van alles aan deze auto. De algemene vormen, de details; het is zo uitgebalanceerd in zijn verhoudingen. Het is sensueel en tegelijkertijd dynamisch. Er is niet wat ik niet leuk vind. Het is de het mooiste ontwerp uit mijn carrière.” 2008 Volkswagen Golf 6 2010 Leica M9 camera. Naast thuis in autodesign weet De’Silva ook wel raad met fotocamera’s getuige zijn ontwerpt voor de Leica M9 camera. “Ik moet toegeven dat ik vanuit professioneel oogpunt mij twijfels had. Het ontwerpen van auto’s, producten en kleding zijn allemaal compleet verschillende dingen. Maar het technologische, ergonomische en functionele aspect inspireerde mij.” 2011 Volkswagen up! 2012 Volkswagen Golf 7 2013 Lamborghini Egoista OVER ZIJN WERK “Design is, in abstracte termen, de som van individuele sigalen, die gecombineerd worden tot een krachtig alomvattend sigaal. Goed design is niet het resultaat van alleen maar rationele gedachten. En dat maakt onze missie zo ingewikkeld. Aan het eind is design altijd de reflectie van houdingen ten aanzien van leven, visie en overtuigingen.” “Ik heb ze nooit geteld, maar ik denk dat ik ondertussen zowat 80 auto’s op straat zette. Dat is een enorm genoegen voor een designer. Al is het voor mij ook maar gewoon verkeer dat voor mijn neus staat hoor” “Een autodesigner die nooit compromissen sluit is niet eerlijk” PERSOONLIJK “Mijn eerste auto [die ik crashte] was een Fiat Topolino. Daarna was het de beurt aan een taxi vlakbij ons hotel in een dorpje aan het Comomeer. Elke namiddag mocht ik van de taxichauffeurs op de bestuurdersstoel zitten. Ik was toen zeven of acht jaar oud. Op een dag startte ik de motor terwijl een andere taxi aan het parkeren was…botsing. Ook heb ik de Lancia Appia van mijn oom vernieuwd. Mijn eerste auto was een witte Fiat 500. Ik was er ontzettend blij mee, maar reed hem al na 100 meter in de prak.” “Al mijn auto’s zijn blauw met een lichtbruin interieur. Een typisch Italiaanse combinatie.”

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer