strictly cars with character

Volkswagen ID.Buzz: wederopstanding

17 juni 2022

Het heeft even geduurd - in 2017 was er al een prototype - maar dit najaar komt dan toch echt de ID.Buzz van Volkswagen op de markt. Een elektrisch aangedreven busje met wat knipogen naar een rijk verleden. Guus Peters ging hem bekijken.

Vooral hippies en wat oudere ondernemers zullen met enige weemoed terugdenken aan het befaamde Volkswagenbusje, tegenwoordig beter bekend als T1. Met de nieuwe, elektrisch aangedreven ID.Buzz probeert Volkswagen dit icoon van de wederopstanding 75 jaar na zijn geboorte nieuw leven in te blazen. Maar zoals de wedergeboorte van de Kever – de New Beetle – niet echt gelukkig uitpakte (want dat was gewoon een Golf met een ander colbert), staan de sterren voor de ID.Buzz een tikje anders.

MPV
Hij is ten eerste alléén in elektrische gedaante te verkrijgen. En ten tweede presenteert Volkswagen hem nadrukkelijk als auto met twee identiteiten: hij komt er als bestelauto (ID.Buzz Cargo) en als MPV, voor zover die uitdrukking nog bestaat. In de personenautoversie gaat het vooral om een kleurrijke vijfzitter met enorm veel laadruimte (ruim 1.100 liter). In een later stadium volgen zes- en zevenzitters. De nieuweling is met 4,71 meter niet extreem lang en omdat Volkswagen kans zag de carrosserie (net als bij de oerbus) weinig overhang te geven kwam de wielbasis uit op een opvallend forse en dus comfortabele 2,99 meter.

ACHTERWIELAANDRIJVING
Net als zijn luchtgekoelde voorganger heeft de ID.Buzz achterwielaandrijving. Daarvoor zorgt een 204 pk sterke elektromotor, die een koppel van 310 Nm paraat heeft. Direct gevolg van de constructie is dat de voorwielen alleen maar hoeven te sturen, wat de draaicirkel enorm ten goede komt. Die is met elf meter nauwelijks groter dan van een Golf. Met een 77 kW accupakket komt de ID.Buzz uit op een theoretisch rijbereik van zo’n driehonderd kilometer, de auto kan overweg met snelladers tot 170 kW.

GESPOTEN STAAL
In het interieur wordt het two-tone effect doorgezet, waarbij tegen meerprijs de exterieurkleur ook binnenin kan worden toegepast. Grappig wel, vroeger kreeg je het gespoten staal gewoon uit kostenbesparing te zien (op het dashboard, in de deurpanelen), nu moet je voor dat effect extra betalen. Net als bij de motorisering is in het interieur op de duurzaamheid gelet. De bekleding voelt misschien aan als leer of velours, maar is toch echt van gerecyclede materialen gemaakt. Verder herbergt het interieur grapjes als kleine ID.Buzz-afbeeldingen, een flessenopener, een ijskrabber en keuze uit dertig kleuren sfeerverlichting. De ID.Buzz wordt in oktober leverbaar.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer