Na het neusje van de Golf GTD drukt nu ook de Volkswagen Golf GTI zijn snuit tegen het venster. Op de ‘D’ die veranderd is in de ‘I’ na, lijken er geen verschillen te zijn.
Over een paar weken start de Geneva International Motorshow en daarop is de nieuwe Golf GTI een van de blikvangers op de Volkswagen-stand. De achtste generatie is nog niet vol in beeld gebracht, maar vandaag toont Volkswagen wel een deel van zijn neus. En die lijkt sprekend op die van de GTD die we al eerder zagen. Dat we hier met een sportieve versie te maken hebben blijkt uit de lage grille met honingraatdesign waarin LED-dagrijverlichting is verwerkt.
Autonome sportiviteit
Volkswagen is met name trots op de Car2X technologie aanboord van de Golf GTI. Daarmee kan de sportieveling ‘in gesprek gaan’ metandere auto’s voorzien van die technologie. Dat moet de veiligheid verhogen.Verder is Travel Assist aanwezig en volgens de Duitsers is dat een primeur. DeVolkswagen Golf GTI is de eerste sportieve auto in het segment die verregaandautonoom kan rijden tot snelheden van 210 km/u.
Als vanouds: ruitjesbekleding
Het interieur is bijna volledig gedigitaliseerd. Fysiekeknoppen zijn amper aanwezig. De sportstoelen met karakteristiekeruitjesbekleding en rode designdetailsis echter gebleven. In de tweede helft van 2020 staat de nieuwe Volkswagen GolfGTI – voorzien van een vermogen van 245 pk - in de showroom.