strictly cars with character

Vergeten voorvader: De Tomaso Vallelunga (1967)

15 juli 2021

Om met de deur in huis te vallen: de Vallelunga was de eerste straatauto van Alejandro De Tomaso. Ultralicht en deels gebaseerd op technologie uit de Formule 1, en daarmee de aftrap voor beroemde sportauto’s als de Mangusta en de Pantera. Zelf schuilde deze kleine, charmante coupé altijd bescheiden in de schaduw. Tot nu.

Het verhaal van Don Alejandro de Tomaso en de Vallelunga leest als een spannende roman. Vol dromen, gevaar en romantiek. Een jeugdvriend van Che Guevara, een raceteam vormend met zijn vrouw en op een gegeven moment één van de belangrijkste autoproducenten van Italië. Dit alles maakt van DeTomaso een van de meest interessante personen uit de geschiedenis van de Italiaanse autoindustrie. Zijn oorsprong lag echter meer dan elfduizend kilometer naar het zuidwesten, in en rond de stad Buenos Aires. Hier waren zijn grootouders aan het einde van de negentiende eeuw vanuit Potenza in Italië naartoe getrokken. Zijn opa, een eenvoudige metselaar, wist zich op te werken tot eigenaar van één van de best lopende constructiebedrijven in Buenos Aires. Alejandro’s vader, Antonio, kon door dit nieuwe familiekapitaal een studie rechten doen en zich toeleggen op de politiek. Zo was hij medeoprichter van de Onafhankelijke Socialistische Partij (PSI), minister van Landbouw en Industrie én getrouwd met de dochter van een van de grootste landeigenaren van Argentinië. Dit alles zorgde ervoor dat de van oorsprong arme Italiaanse immigranten in slechts een paar generaties tot de elite van Argentinië gingen behoren.

Italië

Alejandro werd op 10 juli 1928 in deze welvarende familie geboren. Als kind was hij altijd al op zoek naar nieuwe avonturen. Om zijn onrust wat te temmen, werd hij een tijd lang naar een van de familiehacienda’s gestuurd, waar hij leerde te leven als gaucho. Na de middelbare school, waar hij in de klas zat met Ernesto (Che) Guevara de la Serna, ging Alejandro aan de slag als fokker van koeien voor de beroemde Argentijnse vleesindustrie. Maar zijn ware interesse lag in het autoracen, dat in de jaren veertig in opkomst was. Als zoon van een rijke familie was hij in staat allerlei raceauto’s te kopen, zoals een Bugatti Type 35 en later een Maserati A6GCS, waarmee hij steeds meer races reed én won. In 1955 vertrok Alejandro naar Italië, volgens sommigen omdat hij daartoe als fel tegenstander van dictator Peron.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer