Toyota heeft afgelopen weekend heel verrassend een Mirai waterstofauto ingezet in de Rally van Duitsland. De auto reed niet mee voor de prijzen, maar werd gebruikt als 0-auto, die voor het veld uitrijdt als laatste controle van de proef.
De deelname van de Toyota Mirai had niet alleen tot doel om de aandacht op de brandstofcelauto van het merk te vestigen. Toyota wil zichzelf wat sportiever profileren en zal vanaf 2017 met de Yaris WRC deelnemen aan het wereldkampioenschap rally’s. Viervoudig wereldkampioen Tommi Mäkinen zal het nieuwe rally fabrieksteam aanvoeren.Daarnaast vervaardigt Toyota een speciale uitvoering van de GT86 voor privéteams die daarmee aan rally’s willen deelnemen.
De Mirai die in de rally van Duitsland meereed, werd bestuurd door voormalig autojournalist en rallyrijder Mitsuhiro Kunisawa. Het ging om een standaard Mirai met 154 pk elektromotor, waarvoor de stroom wordt geleverd door een brandstofcel op waterstof. Daarmee kan de auto van 0 naar 100 km/h sprint in 9,6 tellen. De rally-Mirai was verder uitgerust met een rolkooi, racestoelen, versterkte remmen en racebanden.