" />
">
"> CARROS Magazine - Toyota GR86: feestvreugde
strictly cars with character

Toyota GR86: feestvreugde

23 februari 2022

Achterwielaandrijving, handbak, laag gewicht, compact: de Toyota GR86 is gemaakt voor liefhebbers van puur en ongefilterd autorijden. Volgens Erik Kouwenhoven zou hij zelfs zomaar uit kunnen groeien tot een gewilde klassieker, omdat hij slechts twee jaar bij ons blijft. Maar er is een maar.

Net zoals de liedjes van sommige bands niet meteen lekker in je gehoor liggen - terwijl je drommels goed weet dat ze knap gemaakt zijn - bestaat dit fenomeen in de autowereld. Sommige auto’s raken je, terwijl je voor andere modellen respect hebt zonder dat je er een klik mee hebt. Ongetwijfeld mede door het barre weer tijdens de perspresentatie van de nieuwe Toyota GR86 in de regio Barcelona lukte het me maar niet om  vrienden te worden met de auto.

Verdienmodel

Toch is het verdraaid leuk van Toyota dat ze een auto maken voor fijnproevers, terwijl  ze heel goed weten dat ze er bijna niets aan  zullen verdienen. De Japanners deden het  eerder met de GR Supra en GR Yaris, alleen zit daar wél een verdienmodel achter. Bij deze derde loot aan de stam zal dat lastiger zijn, want wie geeft er pakweg zestig mille uit voor een nou ook weer niet zó spectaculair ogende auto, terwijl je daarvoor ook een nette tweedehands Porsche Boxster kunt krijgen? In theorie is de markt er trouwens wel. Onder de zeventigduizend euro is er nagenoeg niets meer verkrijgbaar dat het gevoel van een ‘analoge‘ rijsensatie biedt. Deze Toyota doet dat wel. De 234 pk sterke, achterwielaangedreven coupé is ook rauwer en ruiger dan hij eruit ziet. Dat rauwe geldt echter niet voor het motorgeluid. Weliswaar klinkt dat minder hees dan vroeger, maar kippenvel: nee. Jammer, want het is op zichzelf niet moeilijk om een wat indrukwekkendere sound te designen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer