strictly cars with character

Tijd om te investeren

4 november 2022

De huidige politieke en maatschappelijke omstandigheden laten zich nu ook aan alle kanten voelen in de klassiekerwereld. Dat heeft voor- en nadelen, stelt Martin van der Zeeuw.

Onlangs nog beweerden de Engelse veilinghuizen zichzelf, ondanks de Brexit, wel te kunnen handhaven, maar inmiddels komt er een heel ander beeld aan de oppervlakte. Grote spelers als Bonhams zijn bezig uit te breiden op het Europese vasteland en de kleinere huizen lijken moeite te hebben om interessant materiaal te consigneren. Historics uit Iver, ten westen van Londen, bekeek de zaken ook optimistisch. Maar echt serieuze auto’s lijken inmiddels uit te blijven bij deze firma, die zo’n zes keer per jaar veilt. De veiling in juli was gevuld met run-of-the-mill auto’s als de Mercedes SL (veelal Amerikaans), Jaguar, Triumph, Mini, Range Rover en de minder waardevolle exemplaren van Bentley, Porsche en Ferrari. Slechts drie auto’s, waaronder een Porsche 964 Turbo uit 1991, hadden een estimate boven de ton, maar geen van de drie werd verkocht. Auto’s van 50.000 pond en hoger verkochten sowieso niet, de meeste prijzen bleven rond de 25.000 en 30.000 pond hangen. Inclusief premies, welteverstaan. Op het moment van schrijven staan er alweer zo’n honderd auto’s op de website voor de septemberveiling, maar op een SLR McLaren na zit er weinig echt boeiends tussen.

Tegenvaller

Ook Silverstone Auctions kreeg een ferme tik op de neus. Het op zichzelf goede idee om een gespecialiseerde pre-war-veiling te houden werd een fiasco. Deze Dawn of Motoring Sale was begin augustus in de achtertuin(!) van een luxueus hotel in de Cotswolds, rondom de beroemde Prescott Hillclimb, waar zich altijd een groot aantal liefhebbers van vooroorlogse auto’s verzamelt. Locatie en tijdstip waren dus goed gekozen en er was bovendien voor elk wat wils. De richtprijzen van de circa vijfentwintig auto’s varieerden van 6.000 tot 10.000 pond voor een Austin 12/4 Shooting Brake uit 1935, tot 600.000 à 800.000 pond voor een Bentley 8-litre uit 1931. Deze laatste bleef met een hoogste bod van 520.000 pond ver onder zijn laagste estimate.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer