strictly cars with character

Tesla warmt op voor Europese oversteek Model 3. Maar wordt het een succes?

11 december 2018

Vanaf februari 2019 is de Tesla Model 3 ook te zien op de Nederlandse wegen. Als opwarmertje maakte Tesla een videootje waarin Europese fans getrakteerd worden op een proefrit in die Model 3. De hamvraag is: wordt de Model 3 een succes in ons land?

Wereldwijd is de Tesla Model 3 zo’n 450.000 keer besteld, maar hoeveel exemplaren daarvan naar Nederland komen, is niet bekend. Vanaf februari zullen we snel merken of de goedkoopste Tesla tot zover bij ons aanslaat. Z’n grotere broers – de Tesla S en X – werden in de eerste elf maanden van dit kalenderjaar voorlopig ruim 4.000 om 2.300 keer verkocht. Vooral in september ging het hard, toen kwamen er 1.645 Tesla’s bij op de vaderlandse wegen.

Meest bijtellingsvriendelijk

Wie de Tesla Model 3 zakelijk rijdt, heeft net pech. Door z’n komst in februari 2019 kan er niet meer geprofiteerd worden van 4 procent bijtelling over de gehele catalogusprijs. Over het deel boven de de 50.000 euro wordt namelijk 22 procent bijtelling gerekend. Inmiddels is bekend dat de versies die binnenkort naar Nederland komen 58.800 euro om 69.700 euro kosten, dus de ‘bijtellingsschade’ valt te overzien. Later volgen dan de goedkopere versies. De debuutversies luisteren naar de namen ‘Long’ Range en ‘Performance’. Eerstgenoemde kent een actieradius van 544 kilometer, terwijl de Performance 530 kilometer aantekent. De Long Range sprint in 4,8 tellen van nul naar honderd, de Performance in 3,7 seconden.

Hippe gadget

De kans op een succesvolle entree op de Nederlandse markt van de Tesla Model 3 is best groot. In de beleving van veel consumenten is de auto behoorlijk premium en daarmee lijkt hij de concurrentie aan te kunnen gaan met de Jaguar I-Pace (inmiddels 875 keer verkocht) en de aankomende Audi e-tron en Mercedes-Benz EQC. Dat Europese trio start – zover bekend - bij prijzen net boven de 80.000 euro, waarmee ze de zakelijke rijder flink meer pesten dan de goedkoopste Tesla Model 3. Bovendien heeft Tesla z’n imago mee. Het heeft de naam gadgets op wielen te produceren en vaart wel bij z’n focus op elektrisch rijden. Merken als Audi, Jaguar en Mercedes-Benz doen auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn er voorlopig nog een beetje bij. De Tesla Model 3 is hip, ook al hebben veel van z’n 450.000 early adopters twee jaar op z’n komst moeten wachten.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer