Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Spaanse furie: de Baltasar Revolt (1)

Elektrisch racen. Dankzij de Formule E en sportwagenmerken die elektrisch gaan, is het steeds normaler. Het besloot de Spaanse ingenieur Baltasar López tot de creatie van een straatlegaal racekanon op stroom: de Baltasar Revolt.

Als autoproducerend land loopt Spanje nog wat achter als het om elektrisch rijden gaat. Vorig jaar reden er pakweg 185.000 geëlektrificeerde voertuigen rond in Spanje. Toch veranderen ook de tijden in het Zuid-Europese land en zijn er alleraardigste initiatieven te vinden als het om elektrisch rijden gaat. Neem Baltasar López. De automotive ingenieur heeft zijn eigen automerk opgericht onder de naam Baltasar. Haar nieuwste model is de Revolt, een 770 kilo zwaar circuitmonster op batterijkracht. Twee in het midden gemonteerde elektromotoren zorgen voor de aandrijving.

40 minuten circuittijd

De Revolt, ook legaal te gebruiken op de openbare weg, levert een vermogen van 500 pk en 1.000 Nm aan trekkracht. De combinatie van een laag gewicht en heel veel power resulteert in een sprint van nul naar honderd in 2,5 tel. Het batterijpakket is eveneens Spaans en ontwikkeld door Millor Battery. Het is klaar voor supersnelladen, want in vijf minuutjes moet je tot 100 kilometer aan rijbereik kunnen bijsnoepen. Dat is nodig ook, want op het circuit is de batterij in circa 40 minuutjes leeg, schat Baltasar in. Doe je rustig aan in het normale stadsverkeer, dan is echter een actieradius tot liefst 600 kilometer mogelijk.

De koolstofvezel tweezitter - met racestuurtje - is net geen vier meter lang en 1,85 meter breed. Over prijzen wordt niet gesproken, maar geeft Baltasar vast graag op aanvraag.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.