strictly cars with character

Serieuze veiligheidsproblemen: Fiat Panda scoort nul sterren in Euro NCAP test

6 december 2018

Je gaat er haast van gapen als je in een aankondiging van een nieuw model auto leest dat hij de maximale vijf sterren scoort in de verplichte Euro NCAP-test. Bij Fiat Chrysler (FCA) bewijzen ze dat het ook anders kan.

Wat hebben de nieuwe Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 en Volvo V60 met elkaar gemeen? Ze scoorden op hun sloffen vijf sterren in de Euro NCAP-test. Na alle botsproeven bleken de auto’s allemaal de maximale veiligheid te bieden. Overigens komen auto’s tegenwoordig bijna allemaal goed uit de Euro NCAP-test; de gemiddelde score bedraagt 79%.

Historisch laag

Het was dus wel even schrikken toen de Fiat Panda aan de buurt was. Het dappere gezinswagentje botste en knalde als het een lieve lust was en scoorde uiteindelijk slechts 16%. De laagste score ooit. De Euro NCAP vertaalde dat naar nul sterren.

Nul sterren

Nu staat de geringe botsveiligheid van de Panda niet op zich. Ook de Jeep Wrangler, een product van dezelfde FCA Group, kwam eerder slecht uit de Euro NCAP-test. Eén schamele ster was het bedroevende resultaat. En de eerste auto die eveneens nul sterren scoorde? De Fiat Punto, eind vorig jaar.

Reactie

Fiat reageerde op de nul sterren-score van haar Panda als volgt: “De Fiat Panda voldoet aan alle veiligheidsvoorschriften in de landen waar het verkocht wordt.” Wellicht was het schaamrood op de kaken beter geweest.  Een ander compact model, de SEAT Ibiza, scoorde in de zomer van vorig jaar namelijk gewoon de maximale vijf sterren.

Dit jaar werden in totaal 23 auto's onderworpen aan de Euro NCAP-test, waarvan er 16 vijf sterren scoorden, 4 vier sterren, 1 drie sterren, 1 één ster, en 1 nul sterren.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer