strictly cars with character

Range Rover Sport: Techniekwonder

24 november 2013
De Range Rover Sport is bedoeld voor het asfalt, al zal het verbazen wat je er nog meer mee kan doen. Het is jammer dat dit techniekwonder vrijwel nooit ten volle benut zal worden. Voor de gemiddelde koper wellicht niet interessant, maar wij reden ‘m ook buiten de gebaande paden. Over de Range Rover Sport wist iedere semi-autoliefhebber wel aan de borreltafel te vertellen dat hij op het chassis van de Land Rover Discovery stond. Maar die vlieger gaat niet meer op. De nieuwe Sport staat gewoon op het onderstel van de ‘normale’ Range Rover, al is de Sport wel iets korter. Aan borrels moeten we nu echter even niet denken. Momenteel voel ik me een beetje alsof ik bij de tandarts ben. Of in een raket die gelanceerd gaat worden. Welke de leukere gedachte is, weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de neus van de Range Rover Sport bijna 90 graden omhoog staat ten opzichte van de begane grond en dat mijn bijrijder en ik dus als het ware liggen in onze stoelen. Niet oncomfortabel overigens, maar ja, dat is een tandartsstoel ook niet, op de keper beschouwd. Heel voorzichtig geef ik gas. De wielen ploegen zich door de modder en de Range Rover kruipt naar boven. Het is slechts een paar meter, maar alsof we in een aardverschuiving zitten voelen we de auto heen en weer gaan. We zien niets vóór ons, behalve de boomtoppen. Heel langzaam kantelt de Range Rover na een inspannende klim weer naar voren, totdat we horizontaal staan.

VERRASSENDE TAFERELEN

Altijd leuk, off-roaden. In de twee dagen dat we in het mooie Engelse landschap onderweg zijn met de nieuwe Range Rover Sport, hebben we vier keer een off-road-exercitie meegemaakt. Maar we vragen ons af waarvoor. Want alle terreintechniek ten spijt: op asfalt zul je de Sport het meeste aantreffen en daar is hij ook voor bedoeld. Inmiddels strekken zich weer lange motorways voor ons uit. Na ons korte terreinavontuur valt het helemáál op hoe comfortabel de Range Rover rijdt als hij eenmaal weer echt vaste grond onder de wielen heeft. Wat ook opvalt, is dat de Sport zijn typenaam meer eer aandoet dan zijn voorganger. De auto is aanmerkelijk lichter geworden dankzij het gebruik van meer aluminium, al is het toch nog meer dan twee ton. Maar het topmodel, de 5,0 liter benzine-V8 met turbo, levert 510 pk en dat kan voor verrassende taferelen zorgen. Een van de crewchauffeurs vertelde ons dat medeweggebruikers altijd hun tempo verhogen als je ze wilt inhalen, omdat ze niet gepasseerd willen worden door een ‘Land Rover’. Dat mag vreemd klinken, maar het klopt: de Engelsen hebben een vreemde mindset. Maar we hoeven slechts licht gas te geven om ze op hun plaats te zetten en hen de zaak weer in hedendaagse verhoudingen te laten zien.

DYNAMIC RESPONSE

Op de buitenwegen merken we op hoe soepel en scherp de Range Rover Sport stuurt. Met het grootste gemak slingeren we over de country roads, met dank aan de vernieuwde elektrische stuurbekrachtiging. Ook de bekende body roll behoort gelukkig tot het verleden. Er is tijdens normaal rijden al weinig van te merken, maar we schakelen toch even het Dynamic Response in om de auto wat geavanceerdere rijeigenschappen te ontlokken. Jazeker, de vering wordt straffer, hij schakelt sneller en stuurt directer, maar wordt (daardoor) ook erg onrustig. Té onrustig. Het Dynamic Response hebben we dan ook nauwelijks gebruikt. De V8, die rond de 150.000 euro kost, zullen we in Nederland echter niet veel zien. Hier is meer succes weggelegd voor de V6-dieselversie, die niet alleen een veel rustiger en plezieriger karakter aan de dag legt dan de benzine-V8, toch genoeg power en comfort biedt, maar ook nog een halve ton goedkoper is. En voor de ritten naar de Larense Albert Heijn heb je aan de diesel ruim voldoende. Er is zelfs rekening gehouden met de doelgroep: de dame in het navigatiesysteem bedient zich van een ongelooflijk irritante Gooische ‘R’. Overschakelen op de heer, in dit geval. De Range Rover Sport verloochent zijn afkomst niet en blijkt een letterlijke go-anywhere. Dat merken we als we Cotswold Airport oprijden, waar een oude 747 voor ons klaarstaat. Niet om ermee te vliegen. Hier krijgen we een laatste off-road experience voorgeschoteld door er via het staartstuk naar binnen te rijden, in de romp een paar geparkeerde Land Rovers te omzeilen, te klimmen naar de eerste klas en vervolgens via de neus een steile afdaling te maken. Ze hadden ons te pakken, want we wilden net schrijven dat het enige echte minpunt van de nieuwe Range Rover Sport is dat er misschien té veel techniek in zit. Maar ja, die techniek heb je wel nodig als je door vliegtuigen heen wilt rijden. Tekst: Martin van der Zeeuw Fotografie James Arbuckle
Range Rover Sport 3.0 V6 Diesel (5.0l V8 Benzine)
Motor: 3,0 liter V6 diesel, 292 pk/215 kW (5,0 liter V8 benzine met turbo, 510 pk/375 kW)
Koppel: 600 Nm (625 Nm) Transmissie:
Permanente vierwielaandrijving met Terrain Response 2 L x b x h in cm:
485 x 198 x 178 Gewicht in kg:
2.115 (2.310) 0-100 in sec:
7,2 (5,3) Top in km/h:
209, optie 222 (225, optie 250) CO2-uitstoot in gr/km:
199 (298) Prijs in euro: 95.200 (150.400)

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer