strictly cars with character

Range Rover Sport P510e: alle registers open

11 januari 2023

Land Rover ontwikkelde als een van eerste een luxueuze terreinwagen, een SUV. Nu, pakweg een halve eeuw later, is die auto nog steeds koning van zijn klasse, ondanks dat de concurrentie zich niet onberoerd liet. Ook de nieuwste Range Rover en Range Rover Sport zijn er weer in vele varianten, van enigszins basic tot extreem luxueus. Alhoewel, basic? Ook daarin is het ‘luxe’ dat de klok slaat.

De jongste Range Rover Sport-generatie werd nog maar kort geleden geïntroduceerd, vlak na de lancering van de veelgeprezen Range Rover-zonder-Sport, met de Vogue als topmodel. De Sport is en was altijd de versie voor mensen waarvan de kinderen de deur uit zijn of waarvan de (klein)kinderen nog moeten komen. Gezien het prijsniveau vermoeden we trouwens dat bij de meeste kopers de kinderen het huis reeds verlaten hebben.

Zege

De nieuwe generatie is ten opzichte van zijn voorgangers weer een enorme stap voorwaarts. Was er dan zoveel mis met de ‘oude’ Sport? Geenszins, maar in de huidige tijd, waarin de innovaties zich razendsnel opvolgen, kan alles altijd beter. Ten eerste het elektrische- of hybrideverhaal. Geheel elektrisch aangedreven varianten zijn nog onderweg bij Land Rover, waar we in mijn optiek trouwens blij mee moeten zijn. Vol-elektrische aandrijving is voor veel auto’s misschien een zege, maar voor relatief gewichtige 4x4’s blijft de mogelijkheid een tank vol te gooien met benzine of diesel een zege. Ik bedoel, van die filmpjes van vakantieverkeer dat in lange rijen bij laadpalen staat te wachten wordt niemand blij. Toch schijnt de eerste volledig elektrisch aangedreven Land Rover in 2024 te komen. De Range Rover Sport is zelfs al gebouwd op een platform dat in de bodemsectie de nodige batterijen kan herbergen. Dat garandeert ook meteen een mooi laag zwaartepunt, een optimale gewichtsverdeling en veel ruimte binnenin.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer