Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Power pony: Ford Mustang Mach-E GT

De Ford Mustang Mach-E GT is sneller, sterker, completer en sportiever dan de al langer bestaande standaardversie zonder de toevoeging GT. Maar is de auto zijn gigantische meerprijs waard? Erik Kouwenhoven probeerde ‘m uit.

Hij schraapt met zijn hoeven, schudt zijn hoofd en kent maar één richting: vooruit, zo hard mogelijk. Zo zien we Mustangs het liefst, of ze nou vier benen of vier wielen hebben en of ze nou op benzine of op batterijen rijden. Toch zijn de puristen niet blij met de Mustang Mach-E die nu een jaartje rondrijdt. Toen bleek dat Ford deze elektrische crossover wilde vernoemen naar de moeder aller muscle cars regende het klachten over het ‘recyclen’ van de roemruchte naam. En nu, bij het verschijnen van de GT-uitvoering, alweer. Want als je deze twee letters vroeger op een Mustang aantrof, lag er een volvette V8 onder de kap, geen wasmachinemotor. Schande!

Tesla

Goed, alles is bij deze elektro-SUV anders dan bij Ford’s V8-ponycars van weleer, toch is er één overeenkomst. Want net als zijn illustere voorgangers biedt ook de elektrische Mustang veel bang for the buck. Oftewel: veel power voor relatief weinig geld. Dat geldt zeker ook voor de nieuwe Mach-E AWD GT, met zijn systeemvermogen van 487 pk en een 0 tot 100-sprint van 3,7 seconden. En dat alles voor een vanafprijs van 76.890 euro. Wanneer je op zoek gaat naar een auto met benzinemotor die dezelfde acceleratietijd biedt, kom je uit bij een BMW M3. En die is ruim 45 mille duurder.

Helaas voor Ford heeft de nieuwe GT wel een elektrische concurrent, want de Tesla Model Y Performance kost in ons land vanaf 71.010 euro en sprint ook in 3,7 seconden naar 100. Die is dus niet alleen iets goedkoper, maar beschikt (meer dan de Ford) over techniek die zichzelf heeft bewezen. De Ford daarentegen voelt meer aan als een auto. De besturing biedt meer gevoel, de remmen zijn beter te doseren en ook is het interieur een stuk minder steriel dan de leeggeruimde werkplek van de Tesla Model Y. Ga je vaak naar Duitsland, dan ben je met de Ford minder goed af, want die is begrensd op een top van 200 km/h, terwijl de Tesla dan nog even vrolijk doorstroomt naar 241 km/h.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.