Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Porsche 718 Cayman GT4 RS: scalpel

De GT4 RS is de ultieme uitvoering van de Porsche 718 Cayman. Op de openbare weg geef je bijna alles op vier wielen het nakijken, maar toch wil je daar eigenlijk niet zijn. Nee, je wilt naar het circuit.

Het recept is simpel: de Cayman GT4 RS heeft de motor die ook in de Porsche 911 GT3 en in de GT3 Cup ligt, maar de verpakking is kleiner, lichter en wendbaarder. Het is een soort scalpel op wielen: licht, laag en lenig, maar vooral lekker én erg scherp. Fijnproevers voelen al na een paar meter dat dit autootje supersnel instuurt, knalhard geveerd is en daarmee eigenlijk geboren is voor het circuit.

Nou dat komt dan goed uit, want onze kennismaking vindt plaats op Circuit Zandvoort. Dankzij zijn 500 pk schiet de auto er vandoor. De PDK-bak heeft een sportstand die met een drukknop wordt geactiveerd. En wat ook helpt is het sportonderstel, dat de toch al niet bijster comfortabele vering en demping nog verder verhardt. Dat de aerodynamica sterk is verbeterd merk je bij het naderen van het Scheivlak, waar de auto zó vlak en stabiel blijft dat je elke ronde sneller durft.

Panoramische remweg

De GT4 RS schiet door de versnellingen en heeft trekkracht bij alle toerentallen, maar lijkt bij 7.500 tpm zelfs nog wat extra te geven, een beetje op dezelfde manier als bij Honda's Type R-modellen. Het kan ook perceptie zijn, want bij die toerentallen krijg je ook het gevoel dat de uitlaat op brute wijze afscheid neemt van de motor.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.