strictly cars with character

Polestar 3: niet heel helder

23 december 2022

Nee, de ster waarmee Polestar zich associeert staat lang niet zo helder aan de hemel als menigeen denkt. Wie hem wil vinden zoekt eerst de Grote Beer, oftewel het steelpannetje, en googelt het daarna zelf maar verder uit, tipt Thomas Bangma.

Degenen die de wereld graag een beetje beter maken door bij zichzelf te beginnen en zich afvragen of het wel een goed idee is een elektrisch aangedreven auto te gaan rijden, zouden volgens Polestar-CEO Thomas Ingenlath ergens moeten kunnen googelen wat de totale CO2-belasting is van de auto die ze op het oog hebben. Maar dat kan nu nog niet, omdat de autofabrikanten het, tot frustratie van Polestar, maar niet eens kunnen (willen?) worden over de juiste meetmethode. Wel, ik zou tegen Polestar willen zeggen: ‘Be careful what you wish for’. Want met de dikke/vette Polestar 3 is het merk in dat verband bepaald niet op de goede weg. En Polestar lijkt zich daar grappig genoeg zélf ook van bewust. We citeren een nogal merkwaardige opmerking van Ingenlath in dit kader: “SUV’s die bij wijze van spreken kinderen als ontbijt eten, zijn inderdaad een probleem.”

Signatuur

Het wordt allemaal iets minder onlogisch als je weet dat Polestar begon als het AMG-label van Volvo (dat in handen is van het enorme Chinese autoconcern Geely). En dat (sub)merk probeert nu langzaam maar zeker uit te groeien tot een écht merk met een nadrukkelijk Scandinavische signatuur. Ze durven het zélf nota bene de spirituele opvolger van Saab (sic.) te noemen. Nou is de Polestar 2 inderdaad best een coole - en inmiddels vertrouwde - verschijning op de Nederlandse wegen. Polestar acht thans de tijd dus rijp voor een model dat (ver) boven de Polestar 2 is gepositioneerd.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer