strictly cars with character

Peugeot 508 PSE: Peugeot Sport Engineered

16 juli 2021

Stel, u hebt een enorme afkeer van Duitse premium modellen, of u zoekt als fervent Peugeot-rijder het ultieme dat het merk te bieden heeft. In beide gevallen kan de Peugeot 508 PSE de remedie zijn, stelt Erik Kouwenhoven.

Peugeot wil zijn partij meeblazen in de sportieve topklasse. Dat mag ook, want het Franse merk staat al decennialang bekend om zijn successen in de racerij. Of het nu de 24 uren van Le Mans was, de 800 mijl van Indianapolis, Paris-Dakar of de race op Pikes Peak: Peugeots eindigden maar al te vaak als winnaar.

De auto’s die u en wij kunnen kopen vormden tot nu toe geen beste afspiegeling van de sportambities, want afgezien van een handvol GTI’s heeft het merk nauwelijks echt snelle modellen in de showrooms gezet. Maar daar komt verandering in, want de 508 PSE moet dé sportieveling worden van het Stellantis-concern, waar Peugeot sinds dit jaar deel van uitmaakt.

Aandacht

PSE staat voor Peugeot Sport Engineered en dat is vanaf nu het label dat het merk meegeeft aan z’n extra sportieve modellen, zowel elektrisch als hybride. Met de auto wil Peugeot aantonen wie er binnen de immense, overkoepelende Stellantis-groep aan de top van de automobiele voedselketen staat. Alleen, overschreeuwt het merk zich niet met deze supersnelle, maar ook behoorlijk prijzige versie? We komen er zo op terug.

De basis wordt gevormd door de al meer dan goed ogende Peugeot 508: een model dat snel, modern en overduidelijk met aandacht is vormgegeven. De PSE voegt daaraan nog een aantal extra sportieve elementen toe. Vierwielaandrijving bijvoorbeeld, net als geoptimaliseerde, variabele schokdemping met drie standen, een lagere zitpositie, een grotere spoorbreedte voor en achter, grotere remschijven en Michelin Pilot Sport 4S-banden.

Leeuwentanden

Daarnaast ziet de auto er uitermate sportief uit met zijn grote, donkere wielen, geelzwarte accenten en priemende koplampen. Aan de voor- en achterzijde zijn op de Formule 1 geïnspireerde ‘gurneys’ te vinden op de hoeken van de bumpers. Volgens Peugeot Nederland hebben ze geen functie, maar zijn ze er om de auto optisch breder te maken. Dat is gelukt, want als de 508 PSE achter je rijdt op de linkerbaan krijg je ongewild de neiging om snel de rechterbaan op te zoeken.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer