Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

PEUGEOT 404 CABRIOLET: METGEZEL

Er zijn mensen die een paar maal per jaar wisselen van auto. Na een beperkt aantal kilometers begint het weer te kriebelen en wordt de vierwieler weer in- of omgeruild. Ik behoor daar niet toe: de Peugeot 404 Cabriolet in dit verhaal kwam eind jaren zeventig in mijn bezit.

De 404 Cabriolet - en trouwens ook de 504 Coupé - vond ik destijds qua lijn en voorkomen waarlijke droomauto’s. Dat toen een door mij bewonderde reclameman in een 504 Coupé reed zal daar zeker aan hebben bijgedragen. Tamelijk snel na het behalen van mijn rijbewijs ontdekte ik in Amsterdam een in technisch opzicht prima exemplaar, alleen was de carrosserie daarvan niet meer te redden. Ik wist echter wel voor 1.250 gulden een grijze Peugeot 404 Cabriolet op de kop te tikken. Niet echt een bedrag waarvoor je veel kon verwachten, maar het paste mooi in mijn budget.

Roestvrij

Na enkele traumatische ervaringen met motoragenten die zomaar mijn zelf opgeknapte auto’s van de weg haalden durfde ik eigenlijk niet goed met de 404 te rijden en verkocht ik hem toch maar weer voor een mooie 1.700 gulden. Met dat bedrag in de achterzak vertrok naar zuidelijk Frankrijk om daar een roestvrij exemplaar te vinden. Ik vond hem in Mallemort, een plaatsje iets onder Avignon. Onder een afdak ontwaarde ik vijf Ferrari ’s, een Jaguar en een ietwat van kleur verschoten rode 404 Cabriolet met deftige hardtop. Ik ging direct voor de Peugeot. Na drie dagen mocht ik terugkomen, want het duurde even voordat de auto na twee jaar stilstand weer tot leven zou worden gewekt.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).


Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.