In de door CO2-waarden gedomineerde markt van de compacte middenklassers, lijkt de ‘hot hatch’ weer bezig aan een stevige comeback. Daar wil Peugeot een graantje van meepikken met de 308 GT.
Wellicht denkt u in eerste instantie daar er een lettertje is weggevallen uit de typeaanduiding, maar de nieuwe sportieveling van Peugeot is toch (nog) geen GTI. Mogelijk dat die later nog zal komen met de 270 pk sterke krachtbron uit de RCZ R, maar voorlopig blijft het even bij de GT. Wel is er keuze uit twee motoren, een 180 pk sterke tweeliter dieselmotor en een 205 pk 1.6 turbobenzinemotor. En een 308 GT kan een vijfdeurs hatchback koetswerk zijn of worden geleverd in SW-verpakking met een forser laadruim.
We reden de 308 GT met dieselmotor – standaard voorzien van zestraps automaat die je ook manueel kunt ‘flipperen’ achter het stuur – in de SW. Een elegante verschijning en een beer van een motor onder de kap met golven trekkracht, waar de automaat je keurig op laat meesurfen zonder nerveus van versnelling te hoeven wisselen. Het is een goed sturende auto bovendien, die ondanks de zware krachtbron voorin opmerkelijk weinig onderstuur laat zien. En je merkt zelfs in de regen relatief weinig van een ingrijpend stabiliteitssysteem.
Peugeot 308 GT: synthetische dynamiek
24 januari 2015