In de door CO2-waarden gedomineerde markt van de compacte middenklassers, lijkt de ‘hot hatch’ weer " /> In de door CO2-waarden gedomineerde markt van de compacte middenklassers, lijkt de ‘hot hatch’ weer "> In de door CO2-waarden gedomineerde markt van de compacte middenklassers, lijkt de ‘hot hatch’ weer "> CARROS Magazine - Peugeot 308 GT: synthetische dynamiek
strictly cars with character

Peugeot 308 GT: synthetische dynamiek

24 januari 2015
In de door CO2-waarden gedomineerde markt van de compacte middenklassers, lijkt de ‘hot hatch’ weer bezig aan een stevige comeback. Daar wil Peugeot een graantje van meepikken met de 308 GT. Wellicht denkt u in eerste instantie daar er een lettertje is weggevallen uit de typeaanduiding, maar de nieuwe sportieveling van Peugeot is toch (nog) geen GTI. Mogelijk dat die later nog zal komen met de 270 pk sterke krachtbron uit de RCZ R, maar voorlopig blijft het even bij de GT. Wel is er keuze uit twee motoren, een 180 pk sterke tweeliter dieselmotor en een 205 pk 1.6 turbobenzinemotor. En een 308 GT kan een vijfdeurs hatchback koetswerk zijn of worden geleverd in SW-verpakking met een forser laadruim. We reden de 308 GT met dieselmotor – standaard voorzien van zestraps automaat die je ook manueel kunt ‘flipperen’ achter het stuur – in de SW. Een elegante verschijning en een beer van een motor onder de kap met golven trekkracht, waar de automaat je keurig op laat meesurfen zonder nerveus van versnelling te hoeven wisselen. Het is een goed sturende auto bovendien, die ondanks de zware krachtbron voorin opmerkelijk weinig onderstuur laat zien. En je merkt zelfs in de regen relatief weinig van een ingrijpend stabiliteitssysteem.

Motorgeluid uit luidsprekers

Dat geldt ook voor de sterkere benzinemotor, al geeft die wel wat meer voelbare aandrijfreacties in de besturing. Dat kun je echter deels maskeren door de sportstand in te schakelen, die de besturing een tikje zwaarder maakt en de schokdempers een tandje stugger. Dat zijn heuse verbeteringen, maar er komt ook automatisch een nadrukkelijker motorgeluid bij. Niet vanonder de motorkap of uit de uitlaat, maar uit de luidsprekers. En dat is een minder goed idee want je kan het niet zachter of uit zetten en het heeft weinig te maken met een echt sportief motorgeluid uit een opgepepte viercilinder. Het klinkt in de benzineversie een beetje als een motorfiets en de diesel zelfs als een dikke V8-motor. Het voelt als synthetische dynamiek en de 308 GT verdient gewoon beter. Bijvoorbeeld de oplossing die in de RCZ ooit werd gekozen, een koppeling van de aanzuigbuis met het schutbord. Schoonheidsfoutje in een verder erg prettige, sportieve middenklasser, die net niet tot de GTI-regionen wil doordingen, ook niet qua prijs, want die begint bij 32.980 euro. De diesel is zelfs voor de zakelijke markt nog interessant te noemen met zijn 20 procent fiscale bijtelling. [gallery ids="12325,12323,12322"]            

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer