strictly cars with character

Per elektrische Porsche Taycan naar Stuttgart

25 juli 2022

Is de elektrisch aangedreven Porsche Taycan Sport Turismo écht geschikt voor Grand Tourisme? Om dat te ontdekken maakten Huib de Vries en Maurice Volmeyer een snelle Autobahnrit naar Stuttgart. Om opnieuw te ontdekken dat de mooiste wegen van Duitsland niet in de Eifel of het Sauerland liggen, maar in de Schwäbische Alb, het achterland van deze Duitse autostad.

We bevinden ons op de Autobahn. Vervoer: een Porsche Taycan Sport Turismo GTS. Da’s inderdaad een hele mond vol. Zoals u wellicht weet is de Taycan de eerste volelektrische Porsche, een mijlpaal in de geschiedenis van het merk. Althans, dat dachten we. Totdat we in het Porsche Museum de Lohner-Porsche Elektromobil uit het jaar 1900 tegen het ranke lijf liepen. Maar u snapt wat we bedoelen. De Taycan is voor de iconische sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen de start van een volgend tijdperk. Er is al veel over de auto geschreven, ook in dit tijdschrift. Maar die nieuwe versie, de Sport Turismo: wat moeten we daarmee?

Wel, met dat ‘Sport’ zit het wel goed, want Porsche. Ondanks de zwaarlijvigheid die een elektromobiel anno 2022 nu eenmaal kenmerkt. Maar hoe zit het met de term ‘Turismo’? Is deze auto geschikt voor het groots toeren door Europa? Dat onderzoeken we tijdens een snelle tweedaagse trip naar zijn geboortestad Stuttgart en de ten zuiden daarvan gelegen Schwäbische Alb.

Kruissnelheid

Op een warme woensdag sturen we de neus met – hoera – vanachter het stuur goed zichtbaar de twee kenmerkende Porsche spatborden, naar het oosten. De navigatie geeft aan dat we om 16.00 uur zullen aankomen na het maken van drie korte laadstops van respectievelijk 10, 6 en 8 minuten. De software kiest daarbij automatisch voor louter de snelste laders langs de route. En snel gaat het! Direct na het inpluggen knalt de laadsnelheid naar boven de 250 kW en de Taycan houdt dat best lang vol. We grijpen een koffie en een broodje en voor we het in de gaten hebben staat de Porsche al 20 minuten te laden, waardoor er prompt één van de drie laadstops onnodig is geworden. Dit werkt dus allemaal prima.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer