Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

PARADIJS: MET EEN MERCEDES-BENZ EQS 580 4MATIC AMG DOOR NACHTELIJK PARIJS

Een reportage in de lichtstad Parijs kun je natuurlijk het beste in het donker maken, als de constante verkeersstroom tot rust is gekomen. Fotograaf Volmeyer kwam met het plan en vond een gewillig oor bij Huib de Vries. En zo gebeurde het dat de heren onlangs met ’s werelds meest geavanceerde elektrische auto, een Mercedes-Benz EQS, door de Franse hoofdstad toerden. Noem het een lichtschip in de lichtstad.

Het was inderdaad een lang gekoesterde wens van Maurice, deze reportage. Het kwam er alleen nooit van, totdat de mogelijkheid zich voordeed om een paar dagen een Mercedes EQS mee te nemen en we opeens het licht zagen. Want de topklasse EV van Mercedes- Benz is een lichtshow op wielen, vooral binnenin. Onze testauto heeft bijvoorbeeld geen dashboard, maar een ‘hyperscreen’: een beeldscherm dat zich van deur tot deur openbaart aan de bestuurder en passagier (die een eigen scherm voor zich heeft). Er is ledverlichting in de deuren, het plafond, zelfs in de stoelen. De sfeerverlichting past zich automatisch aan bij de omstandigheden. Reik je als bestuurder in het donker naar rechts om iets van de passagiersstoel te pakken, dan gaat automatisch aan die kant de subtiele binnenverlichting aan, zodat je niet misgrijpt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Licht is het nieuwe chroom, stelden we al eerder. In het elektrotijdperk hebben koetsbrede lichtbalken, zelfs bij een Mercedes limousine, de grille vervangen. Enfin, u merkt het: als één auto geschikt is om een nachtelijk bezoek aan de stad van het licht te brengen, is het deze.

Windtunnel

Eerst even over de positie van de EQS in het gamma van Mercedes-Benz. De auto moet het elektrische equivalent van de S-Klasse zijn. Met een lengte van 5,22 meter valt hij exact tussen een ‘gewone’ S-Klasse en de verlengde versie daarvan. Waar BMW met de komende 7 Serie kiest voor één en dezelfde auto die dan zowel met benzine- en dieselmotoren (de reguliere 7) als vol-elektrisch (i7) te bestellen is, gooit Mercedes het over een andere boeg en wordt er voor de elektroversies een ander platform met een afwijkende koets gebruikt. Zie ook de elektrische variant van de E-Klasse (EQE) en deze EQS. Wat wij daarvan vinden? Tja. Anders dan bij de normale E- en S-Klasse is de vorm van de elektro-Benzen volledig gedicteerd door de windtunnel. De EQS zet met een Cw-waarde van 0,20 zelfs een record in de boeken: het is de meest gestroomlijnde productieauto ter wereld. Overigens helpt de lengte daar ook bij: hoe korter een auto, hoe moeilijker het is om een lage luchtweerstand te realiseren.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.