Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Opel Manta GSe restomod: elektrisch rijden met een versnellingspook

Eén van de redenen om met de Opel Grandland 4x4 een reisje langs de Rijn te maken was een rit met de Opel Manta GSe, een concept die voor ons klaar stond bij Opel Classic in Rüsselsheim, al decennia de thuisbasis van Opel. De elektrische restomod (ook wel elektromod genoemd) is een eerbetoon aan de vroegere Manta A, die de inspiratie vormde voor Opels nieuwe merkgezicht: de Opel Vizor. Als een centraal designelement is dit de plek waar de hoofdlijnen van het ontwerp samenkomen, met de bliksemschicht, het Opel Blitz-logo, als middelpunt. Als we onze Grandland naast de Manta parkeren zijn de overeenkomsten duidelijk. Een extra aanleiding voor Opel om dit restomod project te starten is de terugkeer van de letters G, S en E als label. Opel liefhebbers kennen het van de Commodore GS/E en de Monza GSE. Toen stond de afkorting nog voor Grand Sport Einspritzung, nu moet het staan voor de sportievere elektrische en hybride Opels. Een submerk voor het vlotte materiaal dus. Ook onze Grandland is binnenkort als GSe te verkrijgen.

MARKETING
De mannen in Rüsselsheim zijn trots op hun restomod en dat is terecht. Het ontwerp van de inmiddels vijftig jaar oude Opel Manta is niet verkracht. Ondanks de toevoeging van een aantal moderne elementen zoals de Opel Vizor met LED-lampen en een wagenbreed display (dat gaan we vast nog eens terugzien!) is de Manta nog steeds een elegante verschijning. Ook als we er een volledig origineel broertje naast parkeren. We moeten nog het meest wennen aan de speciaal gemaakte wielen met het design dat ook de komende GSe modellen zal sieren. Dat had anders gekund, maar we begrijpen dat deze auto vooral een marketingfunctie heeft om het nieuwe GSe label aan te jagen. Fair enough. Een knap staaltje werk hebben de designers verricht in het interieur. Het ‘Pure Panel’ dashboard uit de Opel Mokka past erin alsof het altijd zo heeft moeten zijn. De stoelen komen uit een Opel Adam, ook die passen wonderwel in het verder vrijwel originele interieur.

HANDBAK!
Het meest opmerkelijke detail? De versnellingspook. Jawel, deze Manta GSe heeft een handbak. En het werkt nog ook! We leggen de eerste versnelling in, laten de koppeling opkomen en er gebeurt… niets. We drukken het stroompedaal in en de Manta zet zich soepel in beweging. Schakelen gaat vervolgens zoals in elke auto met een handbak. Het is met een elektrische aandrijflijn nergens voor nodig, want je kunt ook gewoon in de vierde versnelling optrekken. Maar leuk is het wel.

ZWARTE KAP
Het is een leuke combinatie van twee werelden: een klassiek uiterlijk, een handbak en de modernste technologie voor emissieloos rijden. De puristen vinden het niets en de liefhebbers vinden het zonde van de originele Manta. Wij neigden het daarmee eens te zijn, maar het ritje in de Manta GSe bracht ons toch even aan het twijfelen. Een groeiende groep liefhebbers en verzamelaars restaureert klassieke auto’s zoals de Manta A en bouwt ze om tot zogenoemde restomods, waarbij originele en moderne techniek en design worden gecombineerd. Waarom dan niet dat ene stapje verder gaan en de aandrijving elektrificeren? Het rijden is nog steeds leuk. Trouwens, de Manta GSe rijdt verbazend goed voor een one-off. Sturen en remmen gaat soepel en alles functioneert naar behoren. Onder de zwarte motorkap (ja, ook die komt terug!) ligt een elektromotor met 147 pk (108 kW) en 255 Nm koppel. De accu van 31 kWh ligt boven de achteras.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.