Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Onbereikbaar: Ford GT

Toegegeven, de Ford GT stond niet eens zo hoog op de lijst van auto’s die ik ooit nog eens gereden wil hebben. Niet eens in de Top-10. Op eenzame hoogte staat nou eenmaal de McLaren F1 GTS. Maar de ‘gewone’ is ook goed hoor, haast ik me te schrijven. Want je weet nooit wie dit leest.

Maar als de toch tamelijk bijzondere gelegenheid zich voordoet om een dagje met deze wel heel bijzondere Ford (excuus: het is niet alleen een bijzondere Ford, het is gewoon een heel bijzondere auto ‘full stop’) door te brengen, dan zeg ik geen nee. En mijn vriendin ook niet. Ook al was er in journalistiek opzicht geen valide argument om te gaan rijden met een auto die vijf jaar geleden (wat vliegt de tijd!) ‘all new’ genoemd mocht worden. En dan niet in de Amerikaanse zin van het woord, want die noemen een modeljaar-update met licht gewijzigde bumpers en een paar nieuwe kleuren steevast ‘all new’.

Research

Oké, er was met enige goede wil toch wel een smoes te vinden, want Ford heeft aangekondigd nu de allerlaatste ‘batch’ van 350 auto’s te laten bouwen (bij Multimatic) en er kan dus - met een erg kleine kans op succes - weer op worden ingeschreven. Dan is deze Ford GT-generatie zo’n vijf jaar in productie geweest en zijn er straks in totaal ongeveer 1.350 gebouwd, terwijl er oorspronkelijk 1.000 waren gepland. In het begin kostte deze GT ruim een half miljoen euro, tegenwoordig moet je pakweg driekwart miljoen reserveren. En dat is dan de prijs zonder Nederlands kenteken, ex belastingen dus. Wat meteen de vraag oproept of je er überhaupt een kenteken op zou willen hebben om ermee op de openbare weg te kunnen rijden. En laat dat nu precies de vraag zijn waarop ik een antwoord wilde vinden. Dat maakt dit verhaal alsnog een journalistiek volledig verantwoord stukje research, of niet soms?

Heritage

Voor wie het na een halve eeuw nog steeds niet weet: de Ford GT is net als zijn illustere voorgangers in feite een raceauto, waarmee Ford in 2016 - precies een halve eeuw nadat Ford met de GT40 de Ferrari-hegemonie op ‘Le Mans’ doorbrak - na 24 uren als winnaar in de GT-klasse over de streep kwam. Alsof het gepland was. En voor zover geschiedenis schrijven (of wat je in dit kader het creëren van heritage zou kunnen noemen) planbaar is, was het dat welhaast ten tweeden male.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.