Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Nu in de kiosk (of abonneer): CARROS Magazine #5-2022

Nog geen abonnee? Kijk dan snel even hier, want voor slechts 42 euro (8 nummers) krijg je elke editie automatisch op je deurmat. Zo mis je geen enkel nummer. Dit staat in CARROS Magazine #5-2022.

Carros configurator: Toyota Highlander
In onze door bpm-tarieven geteisterde automarkt zijn grote terreinauto’s en SUV’s bijna weggevaagd. Een leuke Toyota Land Cruiser diesel kost bij ons zomaar een halve ton méér dan bij onze zuiderburen. Dus viel ons oog op een fijn alternatief: de Toyoya Highlander Hybrid. We puzzelden ons ideale exemplaar bij elkaar.

Kort gesproken: Luca Napolitano van Lancia - Stellantis
Vijf jaar geleden verdween Lancia van ons Italiaanse automenu. Alleen op de thuismarkt bleef het merk nog vertegenwoordigd met de kleine Ypsilon. Maar sinds de fusie van PSA (Peugeot-Citroën) en FCA (Fiat-Chrysler) tot het Stellantis-concern gloort er weer toekomst voor het chique merk, zij het elektrisch. We spreken met topman Luca Napolitano over de plannen.

De mooiste race ter wereld: Mille Miglia 2022
De mooiste race ter wereld, die moet je als ware liefhebber van klassieke auto’s ooit gereden hebben. En ach, dat de Mille eigenlijk allang geen echte race meer is doet niet ter zake. Werner Budding dompelde zich onder in het feest dat Mille Miglia heet.


Toyota’s wachtwoord: bZ4x
De eerste volledig elektrische Toyota bZ4x mag dan een naam van een hoofdlettergevoelig wachtwoord hebben, zijn komst betekent voor ‘s werelds grootste autofabrikant niets minder dan een revolutie.


Een Bugatti kopen is een hels karwei
De aanschaf van een Bugatti is geen kwestie van een handtekening zetten bij de dealer. Voordat je wordt ontvangen in het hoofdkwartier, een kasteel in het Franse dorp Molsheim, is er al aardig wat water door de Rijn gestroomd. Wij dompelden ons een dagje onder in de wereld der multimiljonairs.


Cee u vee: Citroën C5 Aircross
De afkorting SUV staat, zo weten wij allen, voor Sports Utility Vehicle. Maar als Citroën een dergelijk voertuig op de weg zet is er reden tot twijfel voor wat betreft de eerste letter, zo concludeerde Guus Peters na kennismaking met de vernieuwde C5 Aircross.


Alfa Romeo Tonale: brave nieuwe wereld
Zo, nu hebben we dan eindelijk met de Tonale van Alfa Romeo kunnen rijden. Rond het Lago di Como nog wel, waar de oude wereld op z’n mooist is.


Niet mooi, wel lekker: Toyota Supra GR 3.0
“Wat? Een road trip naar Zeeland? Ik heb daar nog nooit iets moois kunnen ontdekken.” Onze hoofdredacteur is duidelijk geen fan van het meest zuidwestelijk stukje Nederland. We werpen tegen dat Zeeland de grootste concentratie sterrenrestaurants heeft, dat de zon er (bijna) altijd schijnt en dat toeristen er dol op zijn. Dan moet het er toch een béétje leuk zijn?

Haarscherp: Ferrari 812 GTS Superfast
Een Ferrari baart altijd opzien. Daar hoeft hij niet geel of rood voor te zijn. Zo ook de 812 GTS Superfast, officieel de opvolger van de F12 Berlinetta die eveneens over een krankzinnig presterende V12 beschikte. Ze lijken op elkaar, maar de Superfast is wéér sneller en mag gerust als hét technische hoogstandje van ‘Maranello’ worden gezien.

Linda Jackson, CEO Peugeot wereldwijd: “In 2030 zijn in Europa alle Stellantis-auto’s elektrisch”
Dat Peugeot en Citroën een paar jaar geleden samengingen met Opel zorgde in de autowereld voor gefronste wenkbrauwen. De Duitse en Franse autocultuur verschillen immers nogal. Nu zijn daar, onder de paraplu van Stellantis, ook nog eens Amerikanen en Italianen bijgekomen. Linda Jackson deed onderzoek naar de synergie tussen de veertien aangesloten merken, tot ze vorig jaar werd gevraagd als bestuursvoorzitter van Peugeot wereldwijd.


Dagelijks gebruik: de Citroën 2CV6 Club van Herman van Nispen tot Pannerden
De Daily Driver van Herman van Nispen tot Pannerden is de Citroën 2CV6 Club. “Als auditor moet ik veel bedrijven bezoeken in Nederland en België. Dat doe ik in de zomer en in de winter met de 2CV6, zout of geen zout op de weg.”


DDday: Dallare Stradale versus Donkervoort D8 GTO
Oké, het was dan niet 6 juni (zoals D-Day), maar 7 juni. De dag waar ik járen naartoe heb geleefd. De dag dat ik eindelijk twee auto’s met elkaar kon vergelijken die als dag & nacht verschillen, maar die exact dezelfde adrenaline-junkies bedienen voor min of meer hetzelfde geld.


Schone belofte: GVG Oliehandel heeft hoge verwachtingen van Ecomaxx-benzine
Er is ruimte. Peter van Gelder trapt het gaspedaal van de E-Type volledig in. Waar bij veel klassiekers tijdens zo’n actie een forse rookpluim uit de uitlaat komt, blijft die hier achterwege. Even later brengt Van Gelder zijn hand naar de uitlaat van de stationair lopende V12. Hij ruikt er aan. “Niets”, zegt hij tevreden. De Ecomaxx-benzine heeft zijn werk gedaan. Maar we lopen op de zaken vooruit.


Busso’s orkest: Alfa Romeo GTV6 (1981-1986)
Een origineel Nederlandse, mooie Alfa GTV6 is een zeldzaamheid. En een exemplaar in de eerste lak dat nog regelmatig de weg opgaat zelfs een unicum. Huib de Vries kreeg de gelegenheid een blokje om te rijden in de GTV6 die eigenaar Peter Visser in 1987 aanschafte.


Ferrari Testarossa (1985): Nog net betaalbaar
Al kennen we ‘m al jaren, de Ferrari Testarossa uit de eigthies is geen auto die je dagelijks ziet. En áls dat al gebeurt dan moet je er telkens even aan wennen. Het is een kind van zijn tijd, met z’n Pininfarina-koetswerk, pop-up koplampen, sleuven (‘egg-slicers’) over de flanken en brede lamellen die het achteraanzicht een enorme breedte geven. Tijd om weer eens in te stappen!


Lagonda LG45 Rapide (1937): Topper
Het was de snelste productieauto van zijn tijd, werd ontworpen door een legendarische naam uit de Britse autogeschiedenis, gekocht door een beroemde Hollywood-acteur en daarna bereden door prinsen en F1-kampioenen. Bovendien is het één van de showstoppers op het Concours d’Elégance Paleis Soestdijk. U ziet het: het leven van deze Lagonda LG45 Rapide speelt - en speelde - zich af in de hoogste kringen.


Klassiekertrends: De nieuwe corrosie
De kans bestaat dat met name jongere klassiekers binnenkort niet meer kunnen rijden. Niet vanwege allerlei milieuzones en andere verboden en inperkingen, maar omdat ze technisch niet meer te restaureren zijn.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.