strictly cars with character

Morgan Plus Four Manual: Plus Four, min zes!

22 november 2021

Het is een jaar geleden dat ik met de Morgan Plus Six Automaat reed. Ik vond het toen jammer dat er geen versie met handbak voorhanden was, maar ach, daar moet je doorheen kunnen kijken. Dat is dan ook wat ik deed. En na een ‘sentimental journey’ met de ‘Six’ was het oordeel best positief.

Maar nu ik met een handgeschakelde Plus Four heb kunnen rijden baal ik met terugwerkende kracht een beetje van dat tripje ‘down memory lane’. Want dat had zoveel beter en mooier kunnen zijn. En je kunt die tijd helaas niet meer inhalen. Gelukkig kan iedereen die bereid is een Morgan aan te schaffen de goede oude tijden wél laten herleven door een handgeschakelde Plus Four te kiezen. Iets dat ongeveer de helft van de kopers ook doet. Het zouden er trouwens nóg meer kunnen zijn als ook de Morgan Plus Six met een handbak leverbaar zou zijn, maar die is er uitsluitend als automaat. Op zich geen punt, voor mijn part koppelen ze die zespitter aan een Variomatic, want die twee extra cilinders heb je helemaal niet nodig. Ja, hij klinkt lekker, maar je hebt te veel vermogen en dat geeft onrust. En, wees eerlijk, past het eerlijke geronk van een vierpitter niet beter bij een Morgan?

Elegant

Over het geluid gesproken: een sportuitlaat hoef je ook niet te nemen, want het enige wat je dan na een druk op de sportknop extra krijgt is herrie en ordinaire knallen in de uitlaat bij gas los. Leuk voor veel auto’s, maar een Morgan moet elegant blijven. Ik zie hem dus liever met het smalle koetsje van de viercilinder (dat trouwens breder is dan vroeger om de moderne mensch te accommoderen…). De Plus Six is wat mij betreft te breed en daardoor letterlijk en figuurlijk iets te plat.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer