Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Monsieur le president: DS 9 E-Tense 4x4 360

Limousine mag dan een Frans woord zijn, zakenauto’s met deze soortnaam hebben de Franse autohuizen lang niet altijd succes gebracht. Wat het luxemerk DS betreft komt hierin verandering met de DS 9 E-Tense 4x4 360. Een model met presidentiële allure, ontdekte Guus Peters tijdens de presentatie in het mondaine Nice.

Er was een tijd dat Franse presidenten, al naar gelang hun politieke kleur, konden kiezen uit grote dienstvoertuigen van tenminste drie merken. Charles de Gaulle dankte zelfs ooit zijn leven aan het veersysteem van zijn Citroën DS (die na een aanslag met machinegeweren op tenminste één lekke band kon doorrijden). François Mitterrand koos, als rechtgeaard socialist, voor een grote Renault als dienstauto (Renault was immers lange tijd een staatsbedrijf) en ten tijde van president Nicholas Sarkozy stonden er vooral Peugeots in de garage van het Elysée.

C5 en C6

Pakweg de laatste tien jaar werd de spoeling dun waar het grote Franse auto’s betreft. Renault (met ‘chauffeursauto’s’ als de 30, 25, Safrane en Vel Satis in de producthistorie), Peugeot (604, 505, 607) en Citroën (DS, CX, XM, C6) zagen geen kans meer de, vooral Duitse, concurrentie buiten de deur te houden, waarna ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders zich gaandeweg moesten laten vervoeren in auto’s waar de senior vertegenwoordiger ook in reed. Peugeot had lange tijd als grootste auto de 508 en Citroën hield de C5 over als minst kleine model, nadat de DS ‘look-a-like’ en vlaggenschip C6 vanwege matige verkoopresultaten vroegtijdig tot zinken was gebracht. Het moet de Franse autoindustrie dan ook een doorn in het oog zijn dat voor een Mercedes-Benz of Audi als dienstauto kozen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.