Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Michiel Muller, Picnic: “Door Tesla hebben we nu een focus op elektrische auto’s”

In de zes jaar van zijn bestaan heeft online supermarkt Picnic zijn omzet elk jaar zien verdubbelen. Inmiddels actief in meerdere landen is Picnic meer dan een start-up. Topman Michiel Muller stond mede aan de wieg van het concept en is uitgesproken over de toekomst van de autoindustrie. “Tesla heeft voor waanzinnig veel versnelling gezorgd.”

Michiel Muller (57), bekend geworden met de onbemande tankstations van Tango, pechdienstverlener Route Mobiel en tal van andere initiatieven, laat met de online supermarkt Picnic opnieuw zien een serial entrepreneur te zijn. Hij neemt iets bestaands (een tankstation, een supermarkt) en geeft daar, vaak samen met een groepje gelijkgestemden, een nieuwe swing aan en laat dat los op de markt. De resultaten van Picnic laten zien dat die aanpak werkt. We spreken Muller op het Amsterdamse hoofdkantoor, op een steenworp afstand van één van de ‘hubs’, de verdeelcentra waar de bekende, smalle elektrische autootjes af en aan rijden. Muller heeft een heel eigen kijk op auto’s, zo blijkt al snel. Auto’s zijn volgens hem helemaal niet duur. En dat zegt in zijn optiek vooral iets over de producenten ervan.

“Niet iedereen beseft het, maar net als benzine en diesel hebben auto’s, ondanks de inflatie enzovoorts, nog dezelfde prijs als twintig jaar geleden. Dat is best knap. Het betekent dat ook de autoindustrie steeds efficiënter wordt. En als je even de bpm en btw van de prijs afhaalt hou je de kale prijs van de auto over. Dan is de goedkoopste auto net zo duur als een dure tv. Dus eigenlijk is het heel knap hoe efficiënt de autoindustrie presteert als het om de productie gaat, zeker als je je bedenkt hoeveel onderdelen er in een auto zitten. Helemaal als het er eentje is met een verbrandingsmotor.”


De autoindustrie geldt echter ook als behoorlijk conservatief…
“Klopt. Het is een enorme markt met maar een beperkt aantal heel grote partijen. Elektrisch rijden kwam eerst niet van degrond omdat het volgens de traditionele spelers een kip-/ei-verhaal was. Er moest eerst infrastructuur komen, voordat je grootschalig voor elektrisch rijden kon gaan. Totdat er iemand in de Verenigde Staten kwam die zei: ‘ik ga elektrisch rijden groot maken met superieure technologie’. Enorm knap, dat iemand dat in zo’n grote industrie met zulke sterke spelers voor elkaar kreeg en iederéén hals over kop elektrische auto’s moest gaan maken.”

Dan hebt u het over Elon Musk. Maar die heeft met Tesla nog nooit echt winst gemaakt.
“De laatste kwartalen maken ze wel degelijk winst, in het derde kwartaal van 2021 ruim 1,5 miljard dollar. Maar waarom is dat zo belangrijk?”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.