Vaak is rond beter, soms vierkant. Deze inmiddels bijna antieke slogan van jenevermerk Bokma met zijn karakterist" /> Vaak is rond beter, soms vierkant. Deze inmiddels bijna antieke slogan van jenevermerk Bokma met zijn karakterist"> Vaak is rond beter, soms vierkant. Deze inmiddels bijna antieke slogan van jenevermerk Bokma met zijn karakterist"> CARROS Magazine - Mercedes GLC: gepolijst
strictly cars with character

Mercedes GLC: gepolijst

1 oktober 2015

Vaak is rond beter, soms vierkant. Deze inmiddels bijna antieke slogan van jenevermerk Bokma met zijn karakteristieke vierkante flessen gaat ook op voor de Mercedes-Benz GLC. In dit geval vinden we rond inderdaad beter, want het vierkante design van voorganger GLK heeft ons nooit kunnen bekoren.

Tekst: Erik Kouwenhoven

De GLK is altijd een buitenbeentje gebleven in de line-up van Mercedes-Benz, zowel qua verkopen als qua vormgeving. Het model werd door een bekende autojournalist ooit omschreven als een ‘door een hond vernielde schoenendoos op wielen’. En al is dat ietwat gechargeerd, we kunnen er toch inkomen dat Mercedes-Benz moeite had om de toch wat buitenissig ogende middenklasse-SUV aan de man te brengen. Met de GLC gooide Mercedes-Benz het niet alleen qua uiterlijk over een compleet andere boeg, ook de benadering van het concept werd gewijzigd. Waar de GLK een terrein-look had, daar sluit de GLC veel meer aan bij zijn voornaamste concurrenten, de Q5 en X3.

[gallery ids="14836,14837,14835"]

Ruimer dan ruim

De GLC is feitelijk het conventioneel gevormde broertje van de GLC Coupé, waarmee Mercedes in Shanghai onlangs furore maakte. Het is dus een geheel nieuwe auto en geen doorontwikkeling van de GLK. De nieuweling heeft dezelfde basis als de excellente nieuwe C-Klasse, is tot 80 kilo lichter dan de GLK en heeft toch een stijvere en stevigere carrosserie. Precies 50 kilogram van die gewichtsverlaging komt op conto van juist de carrosserie, dankzij het gebruik van aluminium.

De naakte cijfers geven aan dat de GLC 4,66 meter in de lengte meet en 1,89 meter in de breedte. Niet overdreven groot, maar geloof ons: van binnen is ‘ie ruimer dan ruim, mede dankzij de 118 mm langere wielbasis. Om maar een voorbeeld te noemen: de beenruimte voor de achterpassagiers groeide met 58 mm. Vervoer je regelmatig de nodige bagage? Goed nieuws, de laadcapaciteit achter de achterbank is toegenomen met 80 tot 110 liter tot een totaal van 580 liter. De GLC kan maximaal 1.600 liter bagage vervoeren met de achterbank neergeklapt, wat 50 liter meer is dan bij de GLK.

GLC 63 AMG

De off-road-uitstraling van de GLK is er bij de GLC wel af, maar de Duitsers bieden wel een versie die over terreineigenschappen beschikt. Daartoe levert Mercedes een speciaal pakket. De aanwezige luchtvering stelt de bestuurder in staat om wegen of paden met groter hoogteverschil te rijden. De GLC krijgt vier- en zescilinders onder de kap. Het gaat in eerste instantie om de 170 pk sterke GLC 220d 4Matic, een 204 pk sterke GLC 250d 4Matic en een 211 pk sterke GLC 250 4Matic. Voor liefhebbers van zescilinders staat een GLC 350 4Matic op de planning. Deze heeft een V6 met 306 pk. Later volgt nog een GLC 63 AMG met de 4,0 liter V8 biturbo uit de C 63 AMG.

Er komt ook een GLC 350 e plug-in hybride. Deze variant combineert een 211 pk benzinemotor met een 116 pk elektromotor. De topsnelheid is 235 km/h. Deze versie komt in 2016 op de markt. De Mercedes-Benz GLC staat sinds september bij de dealers.

Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC
Motor 2,0 liter viercilinder turbomotor
Vermogen 211 pk (155 kW) bij 5.500 tpm
Koppel 350 Nm bij 1.200-4.000 tpm
Gewicht in kg 2.025
0-100 in sec 5,9
Top in km/h 235
Prijs in euro nnb

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer