strictly cars with character

Mercedes-Benz kiest voor waterstof

15 januari 2016
Na Toyota en Honda gaat nu ook Mercedes-Benz aan de brandstofcel. Vanaf volgend jaar is de Mercedes-Benz GLC-Klasse te rijden op waterstof. Sinds 2001 test Mercedes-Benz al met de brandstofcel, dus als een grote verrassing komt het niet dat het merk voor 2017 haar GLC Klasse wil uitrusten met de alternatieve aandrijving. In 2013 werd immers een overeenkomst met Ford en Nissan gesloten om samen een brandstofcelsysteem te ontwikkelen. De GLC-Klasse F-Cell zoals de nieuwkomer gaat heten, zal in drie minuten volgetankt zijn, waarna de actieradius weer 600 kilometer bedraagt. Een waterstofauto is emissievrij. Hij rijdt op elektriciteit die het resultaat is van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Het enige restproduct is waterdamp. Klinkt als een ideale vorm van aandrijving, ware het niet dat voor het produceren van waterstof elektriciteit nodig is. Het grote voordeel van het rijden op waterstof ten op zichte van elektrisch rijden is dat de actieradius groter is (zo’n 600 kilometer op één tank) en dat een volle tank je slechs drie minuten kost bij het waterstoftankstation. Nederland telt op dit moment handjevol van dat soort tankstations en dat moeten er in 2020 vijftien tot twintig zijn, wil de overheid. (Onder meer) de volgende merken zetten momenteel in op de waterstofauto: Honda - FCV Clarity Honda liet al weer de tweede generatie van de FCV Clarity zien afgelopen najaar. De brandstofcel werd 33 procent compacter. De actieradius van de nieuwe Clarity bedraagt 700 kilometer en het model komt later dit jaar naar Europa. Of  Nederland daarbij zit is niet bekend. Toyota – Mirai Voorloper in het rijden op waterstof is Toyota. De Mirai – met brandstofcel - maakte eind 2014 al zijn debuut in Californië en Japan. Pas later volgt de rest van de wereld als het aantal tankstations waar waterstof getankt kan worden is gegroeid. Audi - h-tron quattro concept Deze week toonde Audi haar Audi h-tron quattro concept op de North American International Auto Show in Detroit. Met 550 Newtonmeter aan systeemkoppel is het een behoorlijk krachtig model dat Audi voor ogen heeft. In amper zeven seconden zal de auto van 0 naar 100 km/u sprinten. Wanneer de h-tron er moet komen is nog niet bekend, maar gezien de stappen die de concurrentie neemt, verwachten wij 2017. BMW BMW had in 2007 al de Hydrogen 7, op basis van de 7 Serie. Vorig jaar werd de BMW i8 Hydrogen Fuel Cell onthuld, maar meer dan een prototype was dat niet. In 2020 wil BMW haar eerste modellen op waterstof introduceren. Het werkt samen met Toyota bij de ontwikkeling van die modellen. Hyundai - ix35 FCEV In het voorjaar van 2015 gingen er zeven exemplaren van de Hyundai ix35 FCEV de weg op in Nederland. Vanaf 55.000 euro exclusief BTW staat hij voor de deur.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer