Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Mercedes-Benz EQS: Emotionele intelligentie

Een elektrische Mercedes-Benz in Colorado. Het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar het aantal laadpalen niettemin danig begrensd is. Thomas Bangma ging op avontuur en ontdekte dat gewetenswroeging niet nodig is bij een trip met een elektrisch aangedreven drietonner over The Rockies scenic byway.

Er is geen autofabrikant die zo’n enorme en zo langzamerhand tamelijk verwarrende product-portfolio heeft als Mercedes-Benz. Conform de onverbiddelijk regels van de binnen ‘Das Haus’ gehanteerde Nomenklatur moet een op de EQS gebaseerde SUV dan volledigheidshalve EQS UV heten en komt het op zichzelf tamelijk logische ‘EQSUV’ natuurlijk ‘nicht im Frage’. SUV is nu simpelweg een toevoeging in de dezelfde categorie als Limousine en Estate. Overigens vallen alle BEV’s onder het label Mercedes-EQ, maar dat wil dan weer niet zeggen dat er geen elektrische AMG-uitvoeringen zijn. Bent u daar nog?

Grootste actieradius

Om het hier even een beetje overzichtelijk te houden, focussen we ons daarom maar eens op de instapuitvoering, de méér dan adequate 450+, waarvan niemand ons overigens kon vertellen waarom hij dat plusje in de aanduiding heeft. Waarschijnlijk omdat het anders zo kaal is, zo zonder de toevoeging 4Matic. Misschien is het omdat de louter achterwielaangedreven uitvoering logischerwijs de grootse actieradius heeft. Deze vaststelling brengt ons meteen bij de essentie ven deze auto. Hij is groot. En vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt, alwaar de laadpalen nog steeds tamelijk dun gezaaid zijn en de af te leggen afstanden enorm. Dus als je niet de (besneeuwde) Rocky’s in hoeft met je EQS SUV, zou ik lekker de 450+ nemen. Die is al duur genoeg en je schijnt er ruim zeshonderd kilometer mee te kunnen halen. Een testrit van zo’n 250 km vanuit Denver gaf in elk geval geen enkel aanleiding daaraan te twijfelen. Leeggereden zit je na een half uur weer op 80 procent van het ruim 100 kWh-accupakket: geen record(laad)tijd, maar er valt goed mee te leven.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.