strictly cars with character

MCLAREN SENNA ECHTE SCHOONHEID

3 augustus 2018

HET UITERLIJK VAN DE MCLAREN SENNA KREEG NIET DIRECT DE HANDEN OP ELKAAR. DESIGNER ROBERT MELVILLE VERTELDE ONS AL EERDER DAT HET UITERLIJK ONDERGESCHIKT IS AAN DE AERODYNAMICA. WE HEBBEN ER NU IN GEREDEN EN DE AUTO BLIJKT SENSATIONEEL TE ZIJN.

Vorig jaar maakten we kennis met de McLaren 720S. Die auto was toen het nieuwste en beste van het merk uit Woking. Nu staat op het circuit van Estoril een rijtje 720S’en klaar, als opwarmertje en om het circuit te leren kennen. De keuze voor het Autódromo Fernanda Pires da Silva is niet toevallig, want op dit circuit won Ayrton Senna in 1985 voor het eerst een F1-race. In de jaren dat de Formule 1 hier kwam, was het circuit iets langer: 4.360 meter toen, tegen 4.182 meter nu. Toen telde het twaalf bochten, nu dertien. Maar in grote lijnen is het nog hetzelfde. Maar de veranderingen zijn lang niet zo groot als bijvoorbeeld de wijzigingen die Zandvoort in de loop der jaren onderging. En dus kunnen we ons ook voorbereiden op onze rondjes Estoril door op YouTube oude filmpjes van de meester zelf te bekijken. Daarop zijn overigens niet alleen maar hoogtepunten te zien, want in 1989 was hij betrokken bij een berucht incident: de al gediskwalificeerde Nigel Mansell probeerde Senna in te halen, maar raakte hem daarbij op het rechterachterwiel, waarna beide auto’s de bocht uit vlogen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer