Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland: “We blijven groene moleculen nodig hebben”

Voordat ze president-directeur van Shell Nederland werd, was Marjan van Loon vicepresident van de divisie vloeibaar gas bij de energiereus. Dat maakt haar tot een extra interessante gesprekspartner als het gaat over de autobrandstoffen van de toekomst. “Waterstof kan een drager, een brandstof of een grondstof zijn. Het heeft in elk geval veel aantrekkelijke kanten.”

Het is de vooravond van een historische dag in Zandvoort; daags na het gesprek is het kustdorp voor het eerst in 36 jaar weer het decor van een Formule 1-race. Dat Shell een paviljoen heeft aan de randen van het circuit is niet vreemd; het merk is al sinds mensenheugenis partner van het Ferrari Formule 1-team en ook partner van Circuit Park Zandvoort. Marjan van Loon arriveert ruim op tijd en is passend gekleed voor het evenement; spijkerbroek en wit overhemd met rode en gele merkaccenten. Op de achtergrond horen we trainingsgeluiden, de Formule 3-auto’s maken heel wat meer herrie dan de Formule 1-bolides.

Shell en de Formule 1 gaan echt al heel lang samen, is het niet?
“Vanaf de eerste Formule 1-wedstrijd zijn wij al partner van Ferrari; niet alleen in het ontwikkelen van benzine, maar ook als het gaat om smeeroliën en dergelijke. We zijn trouwens ook partner van het circuit; dat richt zich dan vooral op de duurzame ambities om de logistiek goed te regelen en de CO2-footprint van het evenement naar beneden te brengen. Maar de Ferrari-samenwerking is bij Formule 1 het belangrijkste; we hebben ook hier vandaag weer laboratoriumfaciliteiten staan om de toestand van de motor te meten door de motorolie continu te testen. Dat is allemaal heel erg datagedreven, om te kijken wat de optimale performance van de auto is. De brandstof ontwikkelen we in ons onderzoekscentrum in Hamburg en die is voor 99 procent gelijk aan de V-Power die je gewoon kan kopen. Dat is het mooie vind ik, dat die technologie en ontwikkeling zich doorvertaalt naar onze auto’s.”

De Formule 1 als proefkamer. Dat geldt dus nog steeds?
“Zeker. Smeerolie wordt ook steeds belangrijker. Dat weet niet iedereen, maar in elektrische auto’s wordt ook smeerolie gebruikt, net als in windmolens. Smeermiddelen van hoge kwaliteit blijven daarom in de toekomst heel belangrijk. Voor het transport en nog heel veel andere toepassingen, zoals de koeling van elektromotoren. Er zijn talloze toepassingen die de prestaties verbeteren, maar we werken ook samen met start-ups die naar heel andere dingen kijken. Bijvoorbeeld naar het onderdompelen van computers en soms hele datacenters in koelende olie, om op die manier warmte terug te winnen die je krijgt als je een datacenter aanzet. En dat kan dan weer worden gebruikt voor stadsverwarming. Zo vind je oliën overal terug.”

Dat weet niemand. Is dat niet een beetje jammer?
Lachend: “Maar daar ben jij toch voor, om het op te schrijven? Het is in elk geval zeker dat heel weinig mensen iets weten over de toepasbaarheid van smeermiddelen. Het houdt vaak op bij de auto.”

In deze interviewrubriek hebben we inmiddels een boel mensen aan het woord gelaten over waterstof. Paul de Krom van TNO zei ruim een jaar geleden dat hij het allemaal nog moet zien, die doorbraak van waterstof. Hoe staat Shell daarin?
“Ik ben wel iets meer overtuigd. Hoe meer inzicht we krijgen in de energiesystemen van de toekomst, hoe meer we zien dat elektriciteit weliswaar belangrijk wordt, maar dat we nog steeds moleculen nodig hebben. Elektriciteit krijgt een veel groter aandeel in het energiesysteem. Nu is dat aandeel ongeveer twintig procent. Dat wordt algauw vijftig procent. Maar voor de andere helft blijven er toepassingen die gewoon moleculen nodig hebben. En dan is waterstof een aantrekkelijke vorm, omdat je hoogenergie kunt maken uit stroom en water. Het is nog wel duur, daar heeft Paul de Krom gelijk in, dus je zult het moeten opschalen om de kosten naar beneden te krijgen. En je zult het in het begin in sectoren doen die er wat meer voor willen betalen, die nog geen elektrisch alternatief hebben. Dan moet je denken aan zwaar transport, industrie… zeg maar de toepassingen waar een batterij te zwaar wordt of waar een verlengsnoer onhandig is.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.