Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Linda Jackson, CEO Peugeot wereldwijd: “In 2030 zijn in Europa alle Stellantis-auto’s elektrisch”

Dat Peugeot en Citroën een paar jaar geleden samengingen met Opel zorgde in de autowereld voor gefronste wenkbrauwen. De Duitse en Franse autocultuur verschillen immers nogal. Nu zijn daar, onder de paraplu van Stellantis, ook nog eens Amerikanen en Italianen bijgekomen. Linda Jackson deed onderzoek naar de synergie tussen de veertien aangesloten merken, tot ze vorig jaar werd gevraagd als bestuursvoorzitter van Peugeot wereldwijd.

Het dealerpand van Nefkens – is er een dealernaam die nóg meer appelleert aan Peugeot? – ligt er even strak als rustig bij op De Wetering, het industrie- en uitgaansgebied van Utrecht, ten westen van de A2. De Britse Linda Jackson (1959) heeft al een overleg met een dealercomité achter de rug en komt ons tegemoet. Een kleine vrouw in een keurige deux-pieces, die tijdens het handenschudden een nieuwsgierige en tegelijkertijd scherpe blik heeft. Ze is sinds vorig jaar de CEO van Peugeot wereldwijd en bekleedde van 2014 tot en met 2020 dezelfde positie bij Citroën. Twee jaar geleden werd zij gevraagd om de wijze van samenwerking te onderzoeken tussen de veertien automerken die de groep rijk is, maar nauwelijks een jaar later kwam het verzoek om Peugeot te gaan leiden. Geen slecht carrièrepad voor een vrouw die volgens eigen zeggen ooit, tijdens een vakantiebaantje bij Jaguar, ‘was bitten by the carbug’.

Toen u nog met poppen speelde, droomde u er toen al van de baas te worden van een groot, Frans automerk?
“Eerlijk gezegd niet. Maar soms gaan de dingen zoals ze gaan. Ik had eigenlijk nooit een vastomlijnd carrièreplan, ik pakte kansen en gelegenheden die voorbij kwamen. En in combinatie met hard werken leidde dat tot het huidige resultaat. Maar, laat dat gezegd, er is nooit een makkelijke weg, there’s no easy way.”

U kreeg, na zes jaar Citroën, twee jaar de tijd voor een studie om uit te zoeken hoe alle merken binnen Stellantis elkaar konden aanvullen, in plaats van elkaar overlappen of beconcurreren. Wat heeft die studie opgeleverd?
“Wat we gedaan hebben is eerst scherp kijken naar alle veertien merken. Waarvan, laat dat gezegd zijn, een aantal volledig Amerikaans is. Die komen niet naar Europa. Maar elk van die merken heeft zijn eigen identiteit en personality. Elk merk heeft ook een behoorlijk scherp gedefineerde positie in de markt. Dus zijn we ze gaan categoriseren. We hebben premium brands, zoals Alfa Romeo. Peugeot is net als Opel wat we upper main stream noemen. Die merken hebben een bepaalde mate van technologie die bij mainstream-merken, zoals Citroën of Fiat, niet vanzelfsprekend zijn. Daar houden we rekening mee als we de technologie per merk in kaart brengen. Dus we kwamen uit op de verdeling in de categorieën ‘premium’, ‘upper mainstream’, ‘mainstream’, ‘global SUV’ (Jeep) en de puur Amerikaanse merken, zoals Chrysler, Dodge en RAM. Toen dat duidelijk was hebben we tools ontwikkeld die gebruikt kunnen worden om het merk goed in de markt te zetten.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.