strictly cars with character

LEX KERSSEMAKERS (62) WEL (EN NIET) WEG BIJ VOLVO: “Je moet altijd open blijven staan voor nieuwe dingen”

14 oktober 2022

Lex Kerssemakers, de enige Nederlander in de raad van bestuur van Volvo Cars, stopt ermee. “Ik ben 62 en aangezien de meeste mensen het tot ongeveer hun tachtigste volhouden wil ik in de resterende achttien jaar andere dingen doen”, zegt hij nuchter. Helemáál weg is hij trouwens niet, bij Volvo, want hij blijft nog een jaar speciaal adviseur. Afscheidsinteriew in een Veldhovense mancave, tussen Volvo’s en Alfa Romeo’s.

De zon schijnt, op een dromerig industrieterreintje onder de rook van chipsmachinemaker ASML in het Brabantse Veldhoven. Van een anonieme loods staat de roldeur open, waardoor de rode lak van enkele Alfa Romeo’s en de groene lak van een Triumph twoseater en een Volvo Amazon stationcar zichtbaar worden. Iets verderop staat een grijze Alfa Romeo 75 Twin Spark, waarin een zescilinder blok blijkt te zijn gelepeld. Het past nog ook. Lex Kerssemakers, bleekblauwe spijkerbroek en roze overhemd, verwelkomt ons in de mancave, die hij deelt met zijn vrienden Pieter van der Velden en Harrie Sanders. Van der Velden is geen onbekende in autoland, hij was onder andere ruim tien jaar algemeen directeur van Louwman & Parqui, de Nederlandse importeur van Toyota en Lexus en en bekleedde daarvoor diezelfde functie bij Volvo Nederland. Harrie Sanders runde ooit twee C1000 supermarkten, maar verkocht die aan Jumbo. Sindsdien heeft hij veel tijd voor zijn grote liefde: oude Alfa’s. “Dertig jaar geleden sleutelde hij al aan mijn rode Alfa Spider”, zegt Kerssemakers. “Harrie is de engineer van ons drieën. Ik heb zelfs de kennis wel, maar dat is allemaal wat roestiger geworden.”

Lex Kerssemakers ging deze zomer met pensioen bij Volvo Cars, waar hij 38 jaar volmaakte. Hij was sinds 2004 lid van de Raad van Bestuur bij het Zweedse merk, leidde de Amerikaanse divisie, kwam terug om Europa en het Midden-Oosten te gaan doen en bepaalde de afgelopen jaren in zijn rol van Chief Commercial Officer de online- en offline-strategie van Volvo. Hij heeft zijn laatste operationele werkdag er inmiddels opzitten, maar de nieuwe CEO van Volvo, Jim Rowen, heeft hem gevraagd nog een jaar bij het Group Management te blijven. “Ik zal het komende jaar, om de andere week, nog wel bezig zijn met Volvo in Zweden. Daarna bekijken we het nog,” zegt Kerssemakers. “Ik voel me heel erg bevoorrecht dat Rowen dat heeft gevraagd; voor hetzelfde geld had ie gezegd: ‘nou Lex, hartelijk dank, ik ga het nu op mijn manier doen en au revoir’. Maar dit is een goede afsluiting van een lange periode bij Volvo. Het is wel een nieuwe rol. Ik betrapte mijzelf er laatst op dat ik ging vertellen dat we dit of dat al eens bij de hand hadden gehad en dat we dat toen zus of zo hadden opgelost. Daar ben ik toen snel mee gestopt.”

Het gevaar van: opa vertelt?
“Exact. En de wereld verandert heel snel. Iets wat tien jaar geleden niet werkte, kan nu opeens wél werken. De kracht van door blijven gaan zit ‘m toch in open blijven staan voor nieuwe dingen. Zelfs als die dingen een paar jaar geleden niet gewerkt hebben. Een paar weken geleden hadden we hier in de mancave nog een Audi A2. Die rijdt één op vijfendertig! Die auto was zijn tijd echt ver vooruit. Net als trouwens de eerste A-klasse van Mercedes, met die dubbele bodem, toen al geschikt voor batterijen. Briljante auto’s, maar toen werkte het niet. Nu zou dat wél werken. Het bewijst maar weer dat je jezelf constant zelf opnieuw moet blijven uitvinden. Anders had ik het ook niet 38 jaar volgehouden bij Volvo. Het betekent niet dat je opportunistisch maar met alle winden moet meewaaien, want daar win je het ook niet mee. Je moet wel een eigen, actuele mening hebben.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer