Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Lekker hoekig: van Tesla Cybertruck tot Audi Asso di Picche

In het jaar dat de Tesla Cybertruck – een rijdende geo-driehoek - in productie gaat, stelt CARROS zichzelf de vraag welke hoekige auto-ontwerpen nog steeds op het netvlies staan.

Ferrari 512S Modulo
Verder dan een studiemodel schopte de Ferrari 512S Modulo het niet, maar wat een fascinerend ontwerp. De Italiaans toornt met een hoogte van amper een meter nauwelijks boven een kleuter uit. Het ontwerp van dit jaren zeventig-model is dan ook getekend vanuit het idee van optimale aerodynamica. De Ferrari 512S kent een top van 350 km/u.

Aston Martin Bulldog
Een ander concept met hoekige vormen is de Aston Martin Bulldog. Het enige ronde aan de jaren tachtig-Brit zijn het stuur en de wielen. Met een top van 306 km/u is de Bulldog op papier razendsnel, met dank aan een 700 pk sterke 5,3-liter V8. Opvallend zijn de vleugeldeuren die ver in de vloer doorlopen.

Bizzarrini Manta
Dat eind jaren zestig hoekig helemaal in was, bewees Giorgetto Giugiaro met de Bizzarrini Manta. De schuin oplopende vierkante motorkap kreeg bijkans een vervolg in de al even hoekige voorruit.

Lancia Stratos Zero
Hoewel je in dit rijtje met gemak ook de Alfa Romeo 33/2 Iguana uit 1969 kunt noemen, of de Maserati Boomerang uit 1971, valt ons oog nog meer op de Lancia Stratos Zero uit 1970. Het studiemodel heeft zo’n scherpe voorzijde dat de Cybertruck er duizelig van wordt. Het ontwerp van de productieklare Stratos die drie jaar later verscheen was – vanzelfsprekend – een stuk minder uitgesproken.

Mercedes-Benz C111
Niet alleen in Zuid-Europa werd de lineaal veelvuldig gebruikt, ook in Duitsland begon men te werken met strakke lijnen. De Mercedes-Benz C111 uit 1969 is niet alleen beroemd om zijn hoekige ontwerp, maar ook om het gebruik van koolstofvezel en zijn Wankel-motor.

Beeld: Daimler

Audi Asso di Picche
De durf van Mercedes-Benz kreeg navolging bij onder meer Porsche (de Tapiro uit 1970),  Volkswagen (Karmann Cheetah uit 1971) en de BMW Turbo uit 1972. Een jaar later kwam Audi met de Asso di Picche, ontworpen door Giorgetto Giugiaro. De Audi 80 vormde de basis. Al was de Asso di Picche als studiemodel extreem hoekig.

Beeld: ItalDesign

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.