strictly cars with character

Lekker eigenwijs: Saab Sonett III (1973)

2 augustus 2021

Een klassieke Saab is op zichzelf al een eigenwijze auto, maar de sportieve tweezits Sonett doet daar nog een schepje bovenop. Ruud Thoma en Ingmar Timmer gingen rijden met de eigenzinnigste aller Saabs. “De remmen verlangen een stevige voet en wat anticiperend vermogen.”

“Is dat een Sááb?” is de meestgehoorde reactie wanneer we nieuwsgierige passan ten uitleggen met wat voor auto we op pad zijn. Verbazing alom. Een 99 en een 96 uit die periode zijn wel bekend, maar deze eigengereide snuiter is een witte raaf. Zelfs in thuisland Zweden, want een aanzienlijk deel van de gebouwde auto’s werd aan de andere zijde van de grote plas verkocht. En dat was ook precies de bedoeling.

Aanlokkelijke taart

Al in de jaren vijftig ontstaat het idee voor een sportmodel van Saab. Enerzijds om een wat sportiever imago te verwerven, ander zijds om de verkopen in met name de USA een impuls te geven. De compacte Engelse sportwagens en roadsters zijn daar razend populair en Saab wil ook een punt van die aanlokkelijke taart. In 1956 ziet de Saab Super Sport, officieel Saab 94, het levenslicht. Een minimalis tische open sportwagen op basis van de Saab 93, met een lichtgewicht onderstel en kunststof carrosserie. Het ontwerp en het technische concept van de later als Sonett bekendstaande auto zijn afkomstig van designer Sixten Sason en ingenieur Rolf Mellde. De tot 57 pk opgevoerde 748 cm3 driecilinder tweetakt uit de 93 neemt de aandrijving voor zijn rekening. Een veelbe lovende creatie, maar door een verandering in de reglementen kan de Sonett ineens niet of nauwelijks meer in de autosport worden ingezet. Na slechts zes exemplaren wordt het project daarom gestopt. Business case closed.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer