strictly cars with character

Lancia

3 november 2014
Vincenzo Lancia begon in 1898 als leerling bij Giovanni Ceirano, die bezig was een auto te ontwikkelen. Het bedrijf van Ceirano werd echter opgekocht door Fiat. Aanvankelijk bleef Lancia bij Fiat werken, maar in 1906 ontwierp hij zelf een auto, de Alpha, die een jaar later op de markt kwam. Lancia's waren zeer vooruitstrevende auto's. De in 1914 uitgebrachte Theta was bijvoorbeeld de eerste auto die standaard van elektrische verlichting en een starter was voorzien. En de Lambda uit 1922 was één van de eerste auto's met een zelfdragende carrosserie. Zo bouwde Lancia een sterk en exclusief imago op, al maakte men niet alleen grote auto's. Na de dood van Vincenzo Lancia in 1937 nam zijn zoon Gianni het bedrijf over. Hij was ondermeer verantwoordelijk voor de Appia, die in 1953 verscheen. In het begin van de jaren zestig schakelde Lancia van achterwielaandrijving over op voorwielaandrijving. Alleen de speciaal voor de autosport ontworpen modellen hadden nog achterwielaandrijving. Aan het eind van de jaren zestig kwam Lancia in financiële problemen en werd het merk overgenomen door Fiat. Na de overname verschenen er aanvankelijk weinig opzienbarende modellen, met uitzondering van de voor rally's gebouwde Stratos en Montecarlo. In de jaren tachtig bloeide Lancia echter op en kwamen er aantrekkelijke, nieuwe auto's als de Thema en de Dedra. Toen Fiat in 1986 ook Alfa Romeo overnam, werd dat merk bij Lancia gevoegd. www.lancia.nl

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer