strictly cars with character

Lancia Artena ‘Van Rijswijk’ (1938): ster van de show

8 september 2021

Een mix van vooruitstrevende Italiaanse techniek en ouderwets Hollands vakmanschap leidde in 1938 tot een unieke auto. Op het rijdende chassis van een derde serie Lancia Artena bouwde de bekende carrossier Van Rijswijk een bevallige vierpersoons cabriolet, die onlangs herontdekt én weer in ere hersteld is.

Slechts een paar uur nadat de huidige eigenaar de aankoop van de Lancia Artena met de wereld deelde, ontving hij een uitnodiging voor het Concours d’Elégance, dat begin september inde tuinen van Paleis Soestdijk gehouden zou worden, maar helaas een jaartje verschoven werd. Hier zou de Italiaans-Hollandse hybride dan onderdeel zijn van de klasse ‘Dutch Coachbuilders’. Want hoewel minder bekend dan de grote ontwerpnamen uit Italië, kende ons land een aantal capabele ‘koetsenbouwers’, waarvan Van Rijswijk één van de bekendere is. Reden voor de eigenaar om de auto, ooit overgespoten in een aparte kleur en na lange stilstand, weer zoveel mogelijk terug te brengen in de staat zoals Van Rijswijk die ooit bedoelde.

Vincenzo

Als basis koos Van Rijswijk voor de techniek van Lancia, dat in 1906 was opgericht door ‘petrolhead’ Vincenzo Lancia. Hij kwam in 1881 ter wereld in Fobello, een dorpje in de bergen ten westen van het Lago Maggiore. Hoewel bestemd als boekhouder, lagen zijn interesses al vanaf vroege leeftijd in techniek en de spannende, destijds nieuwe wereld van de automobiel. Uiteindelijk kreeg hij zijn vader zo ver akkoord te gaan met een stageplek bij Ceirano, een fietsenmaker uit Turijn, tevens één van de pioniers van de Italiaanse auto-industrie. Hier werkte Vincenzo nauw samen met ontwerper
Aristide Faccioli, die naast fietsen ook een gemotoriseerde voiturette tekende, een kleine, zeer vroege auto. Na het rijden van enkele ritten en races trok dit charmante voertuig de aandacht van een consortium dat uiteindelijk het bedrijf en de patenten van de voiturette overnam. Op 1 juli 1899 richtte deze groep, geleid door Giovanni Agnelli, de ‘Fabbrica Italiana Automobili Torini’ (FIAT) op. De voiturette, ontworpen door Faccioli met hoogstwaarschijnlijk assistentie van Vincenzo Lancia, werd zo de allereerste Fiat.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer