Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Lamborghini Huracán STO: ontsnapt!

Het vastmaken van de racegordels in de Huracán STO voelt als het omdoen van een jetpack of de rode cape van superman, waarna je helemaal klaar bent voor de nodige heldendaden. Die in het geval van de 640 pk sterke Lamborghini het beste op het circuit kunnen worden verricht.

De Huracán STO ziet eruit alsof ‘ie net is weggereden uit de pitstraat van Le Mans. En dat had ook best gekund, want met zijn tiencilinder motor, indrukwekkende spoilers en vele luchthappers zou de auto geen slecht figuur slaan in het startveld. Daar komt de auto in elk geval beter tot zijn recht dan als reiswagen onderweg naar St. Tropez, want voor zover een Huracán al bagageruimte had is die in de STO verdwenen doordat de kap, spatborden en bumper nu uit één geheel bestaan.

Dikke tiencilinder

Ook heeft de recent toegevoegde STO alleen achterwielaandrijving, enerzijds om gewicht te besparen en anderzijds om het pure karakter van de auto te benadrukken. In die zin is de missie van de STO geslaagd, ook omdat achter de nek van de inzittenden een dikke tiencilinder ligt te hijgen. Zonder turbo’s, zonder fijnstoffilters, zonder elektromotoren of andere milieubesparende maatregelen. Een kolfje naar de hand van de gemiddelde Lambo-rijder, die vermoedelijk toch al niet op GroenLinks stemt. Helaas voor de liefhebbers ontkomt zelfs Lamborghini niet aan de steeds strengere wetgeving en dus kan de STO tevens worden gezien als een soort rijdende dinosaurus. In 2024, precies een decennium nadat de Huracán werd gelanceerd, zal het model worden vervangen door een supercar met V8-turbomotor, hybride ondersteuning en zelfs een fluisterstille EV-modus voor in de stad. De huidige V10-motor nadert het einde van zijn levenscyclus, want hij produceert nou eenmaal te veel schadelijke gassen en te weinig paardenkrachten.

Downforce

STO staat trouwens voor Super Trofeo Omologato, een toevoeging die duidelijk maakt dat in deze top-Huracán alle ervaring is verwerkt die Lamborghini in de racerij opdeed. Met gewichtsbesparing als een van de belangrijkste thema’s. De uit één deel bestaande voorzijde en het laten vervallen van de voorste aandrijfassen en bijbehorende differentiëlen zijn grotendeels verantwoordelijk voor een gewichtsdaling van 43 kilogram ten opzichte van de Performante-uitvoering: de STO weegt nog maar 1.339 kg. Downforce is ook in voldoende mate aanwezig. Bij een snelheid van 280 km/h wordt de achterkant 420 kilogram zwaarder door de luchtdruk, vooral dankzij de agressief ogende aerodynamica inclusief een centrale ‘rugvin’ en een handmatig verstelbare achtervleugel.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.