Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Kort gesproken: Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging

Afgelopen september was er voor het eerst sinds maart 2020 weer een grote autotentoonstelling, de IAA in München. Een show met een nieuwe formule, want de IAA 2019, toen nog in Frankfurt, noteerde teruglopende bezoekersaantallen. We vragen Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging, wat hij van de IAA Mobility in München vond.

Was het leuk om weer eens op een autoshow te zijn?
“Het was geweldig om op een autoshow rond te lopen. Het is mooi om met eigen ogen te kunnen zien hoe snel technologische ontwikkelingen gaan. De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, met name elektrificatie, gaan razendsnel en dat was goed zichtbaar.”

Was de IAA Mobility een geslaagde opvolger van IAA Frankfurt?
“Wat mij betreft zeker, al was het wel een geheel andere opzet. Breed gericht op mobiliteit, niet alleen op auto’s. De Duitse merken pakten vol uit. Fietsen kregen prominente aandacht en ook de toeleveranciers van de fabrikanten toonden hun nieuwste innovaties. Daarmee laten deze beurs en de deelnemers ook zien dat mobiliteit steeds meer draait om de slimme integratie van vervoersmiddelen, die moet aansluiten bij de wens van de reiziger. Indrukwekkend was ook om te zien welke rol Nederlandse bedrijven hierin spelen.”

Wat vond u het meest interessant in München?
“De technische innovaties. Ik was verbaasd over de ontwikkelingen die bepaalde toeleveranciers toonden. Mar ook de stands van BMW en Mercedes-Benz waren als vanouds indrukwekkend.”

Wij hoorden vooraf kritische geluiden over de nieuwe formule. Te veel spreiding van locaties, veel fietsenfabrikanten, te weinig autoshow. Terechte kritiek?
“Nee. Het is een andere show dan Frankfurt en daar dus ook niet mee te vergelijken. In Frankfurt draaide alles nog om de auto. Deze IAA past helemaal in het huidige tijdsbeeld, waarin diverse vormen van mobiliteit naast elkaar gebruikt worden. Als beurs moet je daarop inspelen. Dan trek je ook nieuwe exposanten en een nieuw publiek. Uiteindelijk kwamen er 400.000 bezoekers in zes dagen tijd, per dag gezien dus méér dan de laatste keer in Frankfurt, toen de IAA negen dagen duurde.”

Veel fabrikanten lieten verstek gaan op de nieuwe IAA. Is het concept van een grote autoshow in onze ‘overgeïnformeerde’ samenleving nog houdbaar?
“Dat is niet nieuw en alle autobeurzen merken dit. Merken gaan naar shows als ze nieuwe producten kunnen laten zien, maar kiezen ook steeds vaker voor eigen events of tech-beurzen. Je kunt als consument inderdaad overal informatie vandaan halen, maar er gaat niets boven kijken en voelen van auto’s. Hierdoor zullen autoshows zeker blijven bestaan.”

Is een traditionele autoshow als de AutoRAI nog denkbaar in Nederland?
“Op kleinere schaal zullen er zeker nog shows plaatsvinden. Maar een AutoRAI zoals we die tot 2015 kenden? Nee, dat zit er niet meer in.”

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.