Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Kort gesproken: Luca Napolitano van Lancia - Stellantis

Vijf jaar geleden verdween Lancia van ons Italiaanse automenu. Alleen op de thuismarkt bleef het merk nog vertegenwoordigd met de kleine Ypsilon. Maar sinds de fusie van PSA (Peygeot-Citroën) en FCA (Fiat-Chrysler) tot het Stellantis-concern gloort er weer toekomst voor het chique merk, zij het elektrisch. We spreken met topman Luca Napolitano over de plannen.

Hoe gaat Lancia zich onderscheiden van zustermerken DS en Alfa Romeo?
"Stellantis biedt ons de mogelijkheid om een ambitieus tienjarenplan te maken voor Lancia. We delen de techniek met de andere merken, maar kiezen een eigen positie in de markt die wij 'Italian elegance' noemen. Puur, eenvoudig, understated en tijdloos."

Hoe blijft het Lancia-DNA bewaard een elektrische auto?
Chief Design Officer van Stellantis, Jean-Pierre Ploué, heeft persoonlijk de taak op zich genomen om de nieuwe Lancia's te ontwerpen. Hij is daarvoor zelfs naar Italië verhuisd. Naast de drie nieuwe modellen zouden we graag van elke komende Lancia een sportieve HF-versie uitbrengen, als duidelijke link naar ons beroemde verleden. Maar dat is nog niet definitief besloten."

Lancia was ooit oppermachtig in de rallysport. Komen die tijden terug?
"Voor het moment niet. We willen dat Lancia allereerst een commercieel succes wordt. Dus moeten we prioriteiten stellen. We willen bescheiden blijven, de markt stap voor stap betreden en de dingen meteen goed doen. Dit betekent dat autosport voorlopig niet op ons lijstje staat. Maar het is natuurlijk wel een droom om ooit die gloriedagen te laten herleven."

Veel merken verlaten de lagere segmenten, Lancia zoekt ze juist op. Waarom?
"Lancia was in het verleden succesvol met drie soorten modellen: stadsauto's, compacts en topmodellen. Met de drie modellen die we nu gaan lanceren doen we dus waar we altijd goed in waren. Dat is voor ons de minst riskante weg en we denken dat we ook daar als premiummerk succesvol kunnen zijn."

In Italië is Lancia nog een bekend merk, maar wie zijn uw klanten buiten Italië?
"Nou, niet dezelfde mensen die Duitse premiummerken kopen. Onze klanten houden van Italië, van Italiaanse design, van Italiaanse producten, maar ze stellen wel hoge eisen. Italiaanse premium designmeubels worden bijvoorbeeld het best verkocht in Duitsland, waar de klanten het betse van het beste willen. Diezelfde mensen zien we ook als potentiële Lancia-kopers."

Komt Lancia weer in heel Europa op de markt?
"Stap voor stap. We beginnen met de landen waar we de beste kansen zien: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Nederland en België. Als dat begint te lopen plannen we volgende stappen. We willen uiteindelijk in of in de buurt van alle grote steden in Europa aanwezig zijn met een vestiging. Maar elke dealer moet exclusief Lancia aanbieden. We gaan overigens niet heel actief dealers werven, er moet een zekere passie bij de dealer zijn om Lancia te kunnen gaan vertegenwoordigen."

Lancia's plannen
2024 - nieuwe Ypsilon, ook volledig elektrisch leverbaar
2026 - nieuw elektrisch topmodel, wellicht SUV, projectnaam Aurelia
2028 - nieuwe, volledig elektrische Delta, 4,4 meter lang

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.