strictly cars with character

Kort gesproken: Lex Hoefsloot van Lightyear

29 september 2021

Eindelijk: de Lightyear One gaat in productie en zal vanaf zomer volgend jaar worden geleverd. Een goed moment om weer eens bij te praten met Lex Hoefsloot van Lightyear.

De Lightyear One wordt gebouwd bij Valmet in Finland. Is er overwogen om met VDL Nedcar in zee te gaan?
“Uiteraard, maar we zijn ervan overtuigd dat we met Valmet Automotive de beste keuze hebben gemaakt om van de productie een succes te maken.”

Wat maakt Valmet de ideale partner?
“Na een selectieproces van meer dan een jaar kozen we voor Valmet, omdat zij al meer dan tien jaar bezig zijn met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het bedrijf speelt al jaren in op de veranderende behoeftes in de automotive markt en daarnaast hebben zij meer dan vijftig jaar ervaring met zowel grote en bekende automerken als met het begeleiden van start-up en scale-up bedrijven naar productie. Valmet Automotive heeft ook een eigen batterij-productielijn en ze hebben recent veel investeringen gedaan in het uitbreiden van de engineering, productie en testfaciliteiten. Er is ook een goede culturele ‘fit’ tussen Lightyear en Valmet Automotive.”

Wat voor soort mensen bestelt een Lightyear en hoeveel bestellingen zijn er al gedaan?
“Het zijn voornamelijk innovators en early adopters met een achtergrond in mobiliteit, duurzaamheid of technologie. Veelal gaat het om ondernemers die zelf ook mooie bedrijven hebben opgezet en erg toekomstgericht zijn. We hebben intussen meer dan 120 reserveringen.”

Hoeveel procent van de tijd zal de eigenaar van een Lightyear One op zijn met zonnepanelen opgewekte elektriciteit kunnen rijden in een land als Nederland?
“Je kunt in Nederland ongeveer 60 procent van het gemiddeld aantal gereden kilometers per jaar opwekken met de zon. Maar omdat de auto ook nog eens twee tot drie keer minder energie nodig heeft per kilometer, betekent dit dat deze zo’n 80 procent  minder energie nodig heeft uit het stroomnet. Je hoeft hem dus veel minder vaak op te laden.”

Zijn er al plannen voor een tweede model?
“Ja. We verwachten een model voor een  lagere prijs dan de Lightyear One op de  markt te kunnen brengen in 2024/2025. Die versie zou ruim onder de 50.000 euro  moeten uitkomen.”

Waar staat Lightyear over tien jaar?
“Wij richten ons sterk op het leveren van schone mobiliteit voor iedereen, overal. Het begint met het maken van een auto die overal kan rijden en niet afhankelijk is van laadinfrastructuur. Daarna is het ‘t belangrijkst hem betaalbaar te maken, door op te schalen en de aanschafprijs te verlagen. Over tien jaar willen we dus in meerdere werelddelen actief zijn en een model hebben voor de massamarkt. Het doel is een auto te leveren die de gemiddelde rijder nog maar een of twee keer per jaar hoeft op te laden. Dan kunnen we alle plekken in de wereld bedienen waar nog geen speciale laadinfrastructuur is voor elektrische auto’s. Je kunt toe met een kleine batterij en dat houdt de kosten van de auto laag. Nu is de batterij nog een derde tot de helft van de aanschafprijs van een elektrische auto. Overigens denken we ook na over mogelijkheden om klanten per kilometer te laten betalen, om een Lightyear nog toegankelijker te maken. We willen schone mobiliteit brengen naar iedereen ter wereld.”

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer