strictly cars with character

Koopje: instappen in de Porsche 911 Carrera

14 november 2019

De onlangs gelanceerde 911 Carrera, de instapversie van de jongste generatie Porsche 911, bewijst dat je geen peperdure Turbo of GT3 hoeft te kopen om aan je dagelijks gewenste hoeveelheid smiles per miles te komen. Misschien is dit zelfs wel de slimste van het stel.

Hoewel er vroeger heel veel dingen beter waren bijPorsche, geldt dat niet voor de veiligheidsvoorzieningen en het weggedrag. Menig911-rijder belandde tot en met de jaren negentig na een panoramische remweg inde vangrail. Tenminste, als hij geluk had, want je maakte zelf onderdeel uitvan de kreukelzone. En vanwege het gevaar van aquaplaning werd je tijdens eenstevige regenbui ingehaald door Fiatjes 500 die wél smalle bandjes hadden.Hartstikke goed dus dat er dwingende regelgeving kwam en dat fabrikanten alsPorsche ook zelf gingen kijken hoe het beter kon. Daardoor werd de 911-reeksbij elke modelvernieuwing beter, veiliger en milieuvriendelijker. Maar ookminder spectaculair, stiller en vooral duurder. Hoe leuk is het dan teontdekken dat er nu een 15.000 euro goedkopere versie op de markt is gebracht?Weliswaar levert deze 911 Carrera-zonder-S precies 65 pk minder dan de allanger bestaande Carrera met- S, maar het verschil in rijeigenschappen is bijnate verwaarlozen.

Snel en capabel

Het verschil in vermogen tussen beide auto’s is eigenlijkalleen voelbaar als je ze direct na elkaar hebt gereden - als je het al voelt.Doordat beide zijn voorzien van turbo’s is de trekkracht meteen voelbaar.Ogenschijnlijk doet die van de standaard Carrera op dit gebied niet ofnauwelijks onder voor zijn sterkere evenknie. De Carrera-zonder-S heeft dan ookexact dezelfde 3,0 liter zescilinder boxermotor als de 911 Carrera S, maar danmet iets kleinere turbo’s. Met een vermogen van 385 pk is de motor wel 15 pksterker dan die van de vorige 911 Carrera. Rijden met elke 911 is bijzonder enhet instapmodel vormt daarop geen uitzondering. Hij is snel en capabel. Verrassendoet ‘ie je niet meer met een wegzwiepende achterzijde als je halverwege debocht van je gas af gaat. Weliswaar voelt de achterkant nog wat zwaar aandoordat de motor zich daar bevindt, maar door de in het vorige model reedsverlengde wielbasis is het slipgevaar van de vorige eeuw compleet verdwenen. Enanders is er altijd nog een arsenaal aan elektronische beschermengelen dat deauto in het rechte spoor houdt. De wegligging is top. Hard als het moet encomfortabel genoeg voor een lange weekendtrip. En dan zijn er natuurlijk nog detwee achterstoeltjes, waarmee je desnoods voor korte tijd ook enkele volwassenenkunt vervoeren. Ze zullen op langere stukken niet heel blij met je zijn, maar hetkan.

Indrukwekkend

Het enige dat in negatieve zin opvalt is het motorgeluid.De machine raspt en raast als vanouds, maar de diepe brom bij lagere toerentallenlijkt verder weggedrukt, iets dat hoogstwaarschijnlijk wordt veroorzaakt doorde komst van het tegenwoordig verplichte partikelfilter. Het aankruisen van deoptionele sportuitlaat helpt, maar zelfs dan hebben de omstanders meer lol vanjouw motorgeluid dan jijzelf. Toch is de 911 nog altijd een indrukwekkende verschijning.Niet alleen qua geluid, maar ook qua details in de vormgeving, die steeds meer overtuigenin combinatie met de platte, lage en kracht uitstralende body. Aan de buitenkantherken je de Carrera aan de enkele uitlaatpijpen en kleinere wielen. Aan deachterzijde gaat het om 20 inchers en aan de voorzijde zien we 19 inchexemplaren. Ook zijn fractioneel kleinere remmen gemonteerd.

Ondanks dat het hier gaat om het instapmodel, is de Carrera standaard voorzien van een nieuwe achttraps automaat. Daarmee accelereert de auto in 4,2 seconden van 0-100 km/h, om vervolgens door te jakkeren naar 293 km/h. Wie kiest voor het optionele Sport Chrono-pakket is zelfs nog 0,2 seconden sneller. De standaarduitrusting is verder nagenoeg gelijk aan die van de andere 911-uitvoeringen. Denk aan een groot touchscreen, uitgebreide connectiviteitsmogelijkheden en een reeks assistentiesystemen, waaronder de Porsche WET-modus die eerdergenoemd risico op aquaplaning voorkomt. Ook standaard: goede stoelen, een heerlijke besturing, meer dan adequate remmen en uitzicht op twee torpedobuizen waarin zich de koplampen bevinden. En natuurlijk de wetenschap dat je in een van de meest doorontwikkelde sportwagens rijdt, met een historie die teruggaat tot 1964. In dat licht bezien is de 911 Carrera feitelijk een koopje, want weinig auto’s combineren zoveel basiseigenschappen met involverende rijeigenschappen en alledaagse bruikbaarheid.

Cabriolet

De 911 Carrera is ook leverbaar met vierwielaandrijving. Dezewas tot voor kort herkenbaar aan z’n dikkere bilpartij, maar Porsche laat dat onderscheidtegenwoordig achterwege. Dat wil zeggen: waar je bij vorige generatiesverplicht vierwielaandrijving moest aanvinken voor een wide body, is elkeversie nu wide. Bij de 4X4’s werd wel de vooras doorontwikkeld. De koppeling enhet differentieel zijn nu versterkt om meer trekkracht over te kunnen brengen.Ze zijn nu bovendien watergekoeld, zodat ze langer intensief gebruikt kunnenworden. Uiteraard is de nieuwe 911 Carrera-zonder-S ook leverbaar alscabriolet. Het enige nadeel van dit model is dat de open variant 70 kilogram meerweegt, het equivalent van een volwassen bijrijder. Maar dat ben jewaarschijnlijk heel snel vergeten als je bij mooi weer het dak opent. Trouwens,de meeste eigenaren van een 911 gaan er toch alleen mee op pad wanneer het mooiweer is.

De nieuwe Carrera’s-zonder-S staan inmiddels bij de dealers. De prijzen beginnen bij 141.400 euro (Coupe) en 157.600 euro (Cabriolet). De prijzen van de vierwielaangedreven uitvoeringen worden later bekendgemaakt.

Door: Erik Kouwenhoven

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer